• Adobe After Effects® CS4
• Adobe Premiere® Pro CS4
• Adobe Photoshop® CS4 Extended
• Adobe Flash® CS4 Professional
• Adobe Illustrator® CS4
• Adobe Soundbooth® CS4
• Adobe OnLocation™ CS4
• Adobe Encore® CS4
• Adobe Device Central CS4
• Adobe Bridge CS4
• Adobe Dynamic Link
A Master Collection pedig mindenféle médiát támogat:
• Adobe InDesign® CS4
• Adobe Photoshop® CS4 Extended
• Adobe Illustrator® CS4
• Adobe Acrobat® 9 Pro
• Adobe Dreamweaver® CS4
• Adobe Flash® CS4 Professional
• Adobe Fireworks® CS4
• Adobe Contribute® CS4
• Adobe After Effects® CS4
• Adobe Premiere® Pro CS4
• Adobe Soundbooth® CS4
• Adobe OnLocation® CS4
• Adobe Encore® CS4
kiegészítve a:
• Adobe Bridge CS4
• Adobe Device Central CS4
• Adobe Dynamic Link
• Adobe Media Player
• Adobe Version Cue® CS4
programokkal. Minket a nyomdai programok érdekelnek leginkább, ezért elsőként a Master Collection elemeit nézzük át egyenként. A két fenti csomagon kívül van még több, egy-egy platformot egyesítő programcsomag, Adobe Creative Suite® 4 Design Standard, Adobe Creative Suite 4 Web Premium, és Adobe Creative Suite 4 Design Premium.
A komplett programcsomag előnye kétségkívül az, hogy a nyersanyagot egyikből a másikba könnyedén át tudjuk emelni. Egy kép vagy grafika nem csak nyomdai alkalmazás céljából készülhet, lehet része egy filmnek vagy egy weboldalnak is, sőt film számára akár maszkot szerkeszthetünk ezen programok segítségével. Manapság a keresztmédiás szerkesztési módszerek és igények teszik lehetővé a nyomdai programok vagy programcsomagok fejlődését (lásd Quark 8 HTML és Flash kiegészítése), hiszen már évek óta szinte minden emberi elképzelés megvalósítható a kreatív programokkal. Nem tudom ki használta már az InDesign multimédiás képességeit munkára, amikor is a (kép)dobozba film és hang is beemelhető, majd PDF exportálás után lejátszható és megtekinthető a képernyőn. Míg az Adobe programcsomagja már régóta egyeduralkodó a nyomdai előkészítésben (eltekintve a PC-n népszerűbb grafika programtól a CorelDraw-tól), továbbá az internetes fejlesztés kétségkívül legnépszerűbb eszközei a Macromédiától megvásárolt Dreamweaver és Flash, addig a multimédiás csomagoknak bőven van magas színvonalú alternatívája. Kérdés, hogy van-e olyan munkafolyamat a valóságban, amelyben ilyen sok egymást keresztező, sokplatformos, hasonló bemenetű de különböző kimenetű feladat van, és ezekre a feladatokra az Adobe csomagja minden szempontból megfelel-e? Amennyiben a válasz „Igen”, a Master Collection kétségkívül nem csak a legkényelmesebb, hanem egyben a legolcsóbb megoldást is nyújtja. Ebből az óriási csomagból szinte csak egy dolog hiányzik, a fotósoknak szánt egyre népszerűbb Lightroom.
Mit várhat a felhasználó egy ekkora programcsomagtól? Első körben azt, hogy a sokféle feladatot hasonló felületen lehessen megoldani. A nyomdai programok felülete nem csak rendkívül fejlett, hanem évek óta egységes is. Most ehhez az egységes felülethez csatlakozott a korábban megvásárolt Dreamweaver és Flash, ahol az eszközsor, a Control paletta, és az úszómenük kezelése a lehetőségek határian belül egyforma lett a korábban említett nyomdaipari programokéval. Talán érthető, hogy ezzel „adják el” az új csomagot, hiszen a nyomdai-internetes keresztplatform a legkézenfekvőbb.
A multimédiás programok más helyzetben vannak. Egyrészt teljesen más háttértudást igényelnek, másrészt nekem az az érzésem, ezekben az Adobe programja nem a piac legjobb választása. Mindamellett kíváncsian várom ezek fejlődését is, elsősorban a hibák javítását. Mint emlékezetes, a ma már Soundbooth-ként ismert program a néhai Cooledit megvásárlásából nőtte ki magát, de hol említhető ez a program egy Samplitude, Nuendo, vagy Sonar (netán Logic) mellett egy lapon? A Premiere/Encore filmvágó és DVD menükészítő alkalmazás is első ránézésre sokat tud, de ott van mellette a Sony Vegas/DVD Architect páros, és a Final Cut mint beérendő konkurencia. A DVD Encore funkcionálisan sokat tud, de én szeretném látni hogy egy megtervezett bonyolultabb projekt vajon befejezhető-e, a CS3 verzió problémái után leginkább a hibajavítások érdekelnek.
A gyártó összességében több pozitívumot ígér az áttérőknek, főleg keresztmédiás téren. Az egységesebb felület mellett a sebesség növekedését (igaz a CS3-hoz képest is nagyobb, multiprocesszoros 2GB memóriás hardverigénnyel), a keresztplatformos szerkesztés könnyebbségét, (az InDesign nem csak PDF kimenetben lehet interaktív hanem Flash-ben is), bővülő 3D lehetőségek (elsősorban grafikai és vektoros-animációs programokban), valamint a nyersanyagok több platformon történő könnyebb felhasználási lehetőségét.
Photoshop CS4
Származási hely: Adobe CS4 |
A Photoshopnak korábban is két verziója, a „sima” és a a kicsit drágább Extended volt elérhető. A CS3 esetében a 3D szerkesztési lehetőségek hiánya volt a legfeltűnőbb különbség a két verzió között, így igazából nem bukott túl sokat az, aki az olcsóbb verziót választotta. A CS4 esetében ez néhány orvosi/tudományos kutatásban használható lehetőséggel bővült, a felhasználók többsége valószínűleg jól meglesz ezek nélkül is.
A felület
Ha a Photoshop a CS programcsomag zászlóshajója, elvárható hogy ennek felülete, munkafolyamatának logikája legyen irányadó, és a legfejlettebb. Ez eddig így is volt, a többi programot nagyjából hasonlóvá szabták a korábbi verziókban is. A Photoshop felülete most tovább fejlődött, mégpedig úgy, hogy a képek között „tab”-ok (fülek) segítségével tudunk kapcsolgatni. Ez főleg teljes képernyős módban lehet hasznos és kényelmes, Macintosh gépeken esetleg kompenzálhatja a szülő-ablak hiányát. A készülő képek nem csak „füles” módba rendezhetőek, hanem „tiling”-olni, azaz például négyes csoportba rendezve is meg lehet tölteni velük a munkaablakot. A magam részről hasznosnak tartom ezt az újítást (főleg a tabbed módot) de úgy tűnik az Adobe kedvezni akar a „konzervatívabb” felhasználóknak is azzal, hogy kikapcsolható ez az üzemmód és rendelkezésre áll a hagyományos felület is. A felület ügyében azonban meg kell barátkozni azzal, hogy egyszerű felületet csak kistudású programnak lehet tervezni, a nagyobb funkcióválaszték arányosan bonyolultabb kezelőfelületet igényel. Ezt a konfliktust a Photoshop nagyszerűen hidalja át a folyamatosan fejlődő interface-val. A mostani fejlődése a felhasználói felületnek a Photoshop esetében számomra kevesebbnek tűnik mint az előző verzióváltásnál, de most érte be a jól kitalált rendszert a Dreamweaver és a Flash. Mondhatnám azt is, a Photoshopnak ezen a téren most nem volt elmaradása.
Non-destructiv szerkesztés
A Photoshop fejlődésének mostani lépcsője erőteljesebben elősegíti a „non-destructiv” szerkesztési módokat, vagyis amikor a kép maga nem változik, mégis láthatóak az effektek, korrekciók. Ennek a módozatnak a fejlődése a Lightroom ismeretében nem csak várható volt, de hasznos is. Korábban sem volt lehetetlen ennek a szempontnak az érvényesítése, az Adjusment Layer, a Layer mask, Vector mask, visszavonható-kikapcsolható effektek, és ezek ügyes kombinálásának segítségével. Az új verzióban a korábban kicsit eldugott Adjusment Layer helyett egy Adjusment paletta szolgálja ezt célt. Azt lehet mondani, amit eddig az Adjusment layer tudott, azt most kényelmesebb felületen, kicsit barátságosabb (fotósabb) elnevezésekkel az Adjusment paletta tudja. A korrekció amit így alkalmazunk, nem csak visszavonható, hanem utólag könnyedén módosítható. Alkalmazásával a kapcsolat a korábbi Adjusment layerrel egyértelmű, hiszen ez ilyenkor a Layers palettában automatikusan létrejön.
Maszkolás, kijelölés
A Photoshopos munka egyik leggyakoribb, legfontosabb feladata a körbevágás, maszkolás. Ez a feladat az alapanyag függvényében nagyon sokféle lehet, és megoldásuk is többféle eszközt igényel. Funkcionálisan a maszkolás, körbevágás már eddig is igen fejlett volt a programban (Paths, Channels, Extract…), fontossága miatt most ez is saját palettát kapott. A Mask paletta segítségével a maszk létrehozható, és utólag finomítható, szerkeszthető. Itt lehet például erre a célra kijelölni egy színtartományt (color range), és kombinálva az Adjusment palettával megváltoztatható a szelekció bármely tulajdonsága, például a színtelítettsége. Itt szerkeszthető a maszk élessége, mérete is, amivel könnyedén belemoshatjuk a tárgy széleit a háttérbe.
Dodge, Burn, és Sponge
Az eszközsor is tartalmaz olyan elemeket amelyek fejlődtek. Ha valaki már készített olyan bútorkatalógust ahol a fotózást a helyszínen kellett elvégezni úgy, hogy a bútorok mozgatására nem volt lehetőség, bizonyára többet foglalkozott a körbevágás utáni korrekciókkal mint magával a fotózással és a kijelöléssel összesen. Az egymásra vetett árnyékok eltűntetése, majd az új háttérre ezek újbóli megrajzolása komoly és hosszadalmas feladat. Az eszköz és a munkamódszer ezután is ugyan az, de a Dodge, Burn, és Sponge eszközök „természetesebb” végeredményt adnak mint a korábbi verziókban. Nem csak árnyékok és fények létrehozása lehet a cél ezekkel az eszközökkel, az esetlegesen hibásan exponált vagy bevilágított fotók helyi korrekcióját lehet ezekkel a korábbiaknál jobban megoldani.
Layerek igazítása, panorámaképek
A panorámaképek szerelmesei örülhetnek az új verzióba bevezetett automatizálásnak. Amatőr körülmények között az egyes képek összeillesztése eddig nagy odafigyelést igényelt, hiszen a képek szögállása, torzulása, méretei, fényviszonyai jelentősen különbözhettek. A program 360◦-os panorámaképek könnyű összeillesztését ígéri, a szükséges korrekciókkal együtt. A Tools menüpontban találunk egy Photomerge dialógust, ahol engedélyezhetjük a „Vignette Removal and Geometric Distortion Correction” opciót. Az ígéret szerint ezután nem lehet majd látni az egyes képek széleit (a kép megvágása után). Ez a lehetőség ismerős lehet a CS3 csomagból is, de ezúttal a program elvégzi a színek kiigazítását is.
Nagy mélységélesség több kép összeillesztésével
A Layerek automata igazítása nem merül ki a panorámaképek kezelésével. Míg az amatőr képeken sokszor pont az a baj, hogy a mélységélesség nem elég alacsony, addig ez a probléma a tárgy kijelölésével és a háttér elmosásával könnyen orvosolható. Bizonyos körülmények között felmerülhet ennek a fordítottja is. Ha egy közeli, de hosszanti irányban jelentős kiterjedésű tárgyat (pl egy gitárt, szalagot, kerítést…) kell lefotóznunk a tárggyal párhuzamosan, szinte lehetetlen hogy az végig éles maradjon. Ha ez esetben több, különböző pontra fókuszált képet készítünk, az Edit > Auto-Align Layers, Auto-Blend Layers, Blend Method is set to Stack Images, és a Seamless Tones and Colors opciók használatával a tárgy egész hosszában éles lesz.
A „vászon” elforgatása
Akinek nehezére esik ferdén dolgozni bizonyos képrészletekkel, most az egész munkafelületet ideális szögbe fordíthatja az újdonságnak számító Rotate View eszköz segítségével. Az eszköz nem a kép elforgatását szolgálja, hiszen a segédvonalak, szelekciók, vonalzók is megadott szögállásba kerülnek. Az új eszköznek köszönhetően a nézetet tudjuk tetszőlegesen elfordítani.
Pontosabb nagyítás, barátságosabb festőeszközök
Az OpenGL segítségével nem csak a nézet elforgatását oldja meg az új program, hanem a pontosabb nagyított nézetet is lehetővé teszi. Így kényelmesebben dolgozhatunk tetszőleges nagyításban, hiszen a kép élesebb marad mint korábban. Felmerül esetleg, hogy az új technika segítségével olyan éles (és élfinomított) nagyítás válik lehetővé aminél már nem lehet látni az egyes pixeleket. Ezért bevezették a „Pixel Grid” nézetet ami finom rács segítségével láthatóvá teszi az egyes képpontokat. További könnyítést jelent, a Lightroomban már bevezetett módszer, aminek segítsével az ecset mérete a kontrol paletta megkerülésével módosítható. Egér és billentyûkombináció gyorsítja az ecsetméret és elmosás beállítását, valamint a szükséges részlet nagyítását és kicsinyítését is.
Bridge
A keresztplatformos munka elengedhetetlen eszköze a Bridge, ami kezdetben csak katalógusként működött, ma már komolyabb funkciókat is ellát. Hogy is lehetne megtalálni az azonos vagy apró módosításokkal programokhoz illesztett alapanyagokat a Bridge (vagy Lightroom) nélkül. A Bridge nem csak katalogizál, de engedi hogy az elkészült képeket több programban is felhasználjuk egyszerű drag-and-drop technikával. A képek rendszerezése, értékelése, kulcsszavas keresése a digitális fotózás korában elengedhetetlen, hiszen a képek nevei sorszámok, amelyekből csak jó esetben következtethető ki a dátum. Szerencse hogy a fényképezőgépek és a képfeldolgozó szoftverek támogatják az EXIF információk beillesztését, ez is nagy segítség a katalogizáláshoz és rendszerezéshez, kereséshez. A Bridge a képszerkesztő funkcióktól eltekintve egyre inkább hasonlít a Lightroom katalógus funkciójához. Kapott a Bridge egy PDF slidehow/Web galéria kimenetet is, amely kimenettel a Lightroom és a Photoshop is régóta rendelkezik, de amíg az így elkészült webgaléria nem nyitható meg utólagos módosításra, ezek a funkciók kevésbé versenyképesek a hasonló célú, de sokat tudó galériakészítő programokkal.
Photoshop és Photoshop Lightroom
Arra kérdésre, hogy egy fotósnak szükségesek-e a Photoshop fejlett nyomdai funkciói és ennek alárendelt korrekciós eszközei, valószínűleg a legtöbbször „nem” lenne a válasz. A fotós és a nyomdász szakma között nem elég nagy az átfedés ahhoz, hogy mindketten ugyan azt a programot használják. Ez lehet az oka a Lightroom megszületésének és népszerűségének. Természetesen a keresztplatform jegyében ezt a két programot is fel kell készíteni arra, hogy egyikből a másikba át lehessen vinni a nyersanyagot. Könnyedén elvégezhető a munkafolyamat úgy, hogy a kép korrekcióit fotós szemlélettel a Lightroomban végzi el esetleg maga a fotós, majd a módosításokat a képpel együtt a Metadata > Save Metadata to File menüponttal elmenti. Az így elmentett képet a Bridge-ből megnyitva tovább lehet szerkeszteni, majd a módosításokat a Lightroom segítségével a Metadata > Read Metadata from File menü segítségével felismertetni, érvényesíteni.
A fenti munkafolyamat alapanyaga ideális esetben .raw vagy .dng kép. Ezeket a nyersanyagokat a csomaghoz járó Camera Raw 5 ismeri fel, a Bridge is ebben nyitja meg őket. Használatuk előnye, hogy a változtatások non-destruktív típusúak, az eredeti képek nem sérülnek. A Lightroom-ban előkészített képeket a Photoshopban is meg lehet nyitni végső feldolgozás céljából.
A Lightroom kétségtelen erőssége a jó katalógus, amivel a manapság születő igen nagymennyiségű digitális képet rendszerezni lehet. A rendszerezés részei lehetnek a több képből álló panoráma és sorozatfotók, de ide sorolhatóak az összetartozó HDR (high dynamic range) képek is. A CS4 azt ígéri, a Lightroommal együttműködve automatikusan layerre helyezi és kezeli ezeket az összetartozó képeket.
Camera Raw 5
A középkategóriás fényképezőgépek terjedésével remélhetőleg a JPG képeket felválthatja a Raw formátumú nyersanyag. Éppen ezért várható, hogy több feladat hárul a Camera Raw programra is. Ennek jegyében korlátozott mértékben itt is lehet szerkeszteni a képet. Helyi korrekciókat, exponálási hibákat, képkivágást, élesítést, kontrasztot, vignetta hatást lehet szerkeszteni, RAW, JPG, TIFF képeken non-destructiv módon. Ezzel együtt már három fotószerkesztő program áll a felhasználók rendelkezésére, kinek milyen jellegű feladata és igénye van, választhat egyszerű és bonyolultabb de sokat tudó alkalmazások között.
3D szerkesztési lehetőségek
Az Extended verzió kínálja a 3D képfeldolgozás lehetőségét. A program végleges verziója elvileg majd támogatja a fejlett videokártyák OpenGL funkcióit a megjelenítés és renderelés érdekében. 3D módban is olyan kényelmesen dolgozhatunk, mintha 2 dimenziós képpel lenne dolgunk. Külön Layerek és extra dialógus boxok nélkül tudunk kétdimenziós grafikákat 3D felületre illeszteni. Nem csak 2D felületek illesztésére van lehetőség, hanem megvilágításra és 3D forgatásra is.
Animáció a Photoshop-ban
A képfeldolgozó programok többsége önmagában, vagy kiegészítéssel képes mozgó szekvenciák létrehozására. A Photoshop korábbi verzióiban az Image Ready volt a mozgó GIF készítő alkalmazás, majd a CS3-ban ezt a Photoshopba integrálták egy Animation nevű paletta segítségével. Ekkor igen kellemetlen helyzetbe hozta magát a program, mert az animációt ugyan el lehetett készíteni, de megnyitásnál már annak csak első képkockája jelent meg, így magát az animációt nem módosíthattuk. A CS4 Extended verzióban sokat bővült az animációkészítés lehetősége, kaptunk egy többsávos timeline-t is. A timeline tartalmazhat audió-t is, így most már itt is lehet hangos animációkat készíteni. A timeline a Layers úszómenü rétegeit tartalmazza, ami mindenképpen jó ötlet. A Photoshop korlátozott eszközeivel összerakott mozgókép tovább szerkeszthető a Premier és After Effects programokban.
Volume rendering
Orvosi célokra ajánlják a DICOM (.DCM) nyersanyagok kezelését a CS4 Extended verzióban. Az így beimportált layereket a 3D Rotate eszköz segítsével lehet több oldalról megtekinteni.
Adatgyűjtés és analízis számlálóval
Tudományos munkákhoz ajánlják azt az eszközt, amelynek segítségével számlálót lehet hozzárendelni egy-egy képrészlethez. Ilyesmire eddig is volt lehetőség, 4 pontból vehettünk mintát, vagy egyszerűen csak számokkal jelölhettük meg a kép felületét. A CS4 Extended verzióban csoportokat hozhatunk létre, és színezhetjük a sorszámokat a feladatnak megfelelően.
Nyomtatás
A Photoshop a sok funkció ellenére elsősorban egy nyomdai előkészítésre szánt program, ha pont ez a része nem fejlődne, az a sok apró fejlesztés mellett furcsa lenne, vagy azt jelentené hogy ezen a téren a Photoshopnak már nincs fejlesztenivalója . A nyomtató modul újdonsága, hogy színkezelési lehetőségeket kapott a kimenet, valamint megtekinthető a nyomtatható színterén kívül eső terület (mint a szerkesztőfelületen a Gamut Warning). A Macintosh verzióban lehetséges a 16 bites nyomtatás, ha arra alkalmas nyomtatónk van, színben gazdagabb nyomatokat készíthetünk.
Creative Pro Online Services
A mindenki által elérhető online szolgáltatások szinte minden programnak részét képezik manapság. Ezek a szolgáltatások leginkább a munkánk megosztására ösztönöznek. Így lehet közzétenni/hozzájutni különböző forrásokhoz, színpalettákhoz, filterekhez.
Egyéb apróságok
A Photoshophoz hasonló fejlettségű programoknál bajban lehet a gyártó amikor el kell dönteni miért veszik majd meg az új verziót a felhasználók. A fenti újdonságok egy része (orvosi, tudományos alkalmazások) már olyan területeket érintenek, ahová a Photoshoppal elég reménytelen bekerülni. Mindez talán azt jelenti, hogy nyomdai célokra, ami az alkalmazás legfontosabb területe, a program már régóta megfelel. Ennek ellenére nézzük meg röviden a többi újdonságot is:
• Perspektivikus transzformációk a layeren a többi layer alapján
• 64 bites kihasználtság arra alkalmas PC-ken és Vista rendszeren
• Mac book Pro és Mac Book air computerek támogatása
• A Clone Stamp és Healing Brush ecsetek szerkesztése közben megjelenik a kép az ecset belsejében
• A rétegek metaadatokat tartalmazhatnak például animációs munkáknál
• Flash SWF erőteljesebb támogatása
• CUDO támogatás
• FGX export
• Device Link színprofil támogatás
• Megjegyzések a munkaterületen (vásznon) kívül
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése