2008. szeptember 16., kedd

Házistúdió otthon, PC-vel

Már régen ígértem hogy írok egy kis áttekintést a PC-s felvevõprogramokról. Elég sokat kipróbáltam, megpróbálok egy összehasonlítást csinálni röviden, és szubjektíven, hiszen aki objektív leírásra kíváncsi az olvasgassa a nagyszámú kézikönyvet és szakkönyvet ami megjelent ebben a témában és pl. PDF formátumban le is lehet tölteni szinte mindet.


Cubase SX3


A legnépszerûbbel fogom kezdeni, ez pedig a Cubase SX3. Minthogy ez egy Steinberg program, ez kötõdik lejobban a VSTi effektekhez és hangszerekhez http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_Studio_Technology (mivel ezek a VST/VSTi cuccok is Steinberg "szabvány" szerint készülnek). Ezeket szépen megtalálja, csoportosítja, rendszerezi, és lényegében hibátlanul mûködteti is õket. A VSTi bridge a programon belül van, ami nagyon kényelmes, ha üzembehelyezünk egy új effektet vagy hangszert a program felismeri az indításánál, vagy le lehet futtatni belülrõl egy rutint ami újra rendszerezi az egészet. Ebben a program a VST támogatás nagyon erõs, sõt azt lehet mondani hogy ebben, vagyis a midizõs virtuális hangszeres zenében ez a legerõsebb.

Sokat fejlõdött a Cubase de nem eleget . Még régen vagy 3-4 éve amikor megnéztem egy korábbi verzióját kipróbálás után azonnal levakartam mert egy használhatatlan szemétkupac volt. Ebbõl a szemétkupacból ma az látszik hogy audióban továbbra is gyenge. Nem rögzít és nem exportál elég jó minõségben, fõleg összehasonlításban nem állja meg a helyét. Sokmindenben kényelmetlen és bugyuta az audióhoz kapcsolódó felülete, úgy a mixer mint pl. a beépített effektek, beleértve a gyakorolatilag teljesen használhatatlan EQ-ját is. Rendes audió effekt nincs is a Cubase-ben, ha kell egy normális EQ, reverb, delay, külsõ VST pluginhez kell fordulni (lehetõleg nem Steinbergeshez). Igazából azt lehet mondani, hogy otthoni elektronikus midi-s virtuális hangszeres zeneszerkesztésre jó, bár akkor arra is van profi eszköz, a Logic (http://www.apple.com/logicpro/). A Cubase tehát SZERINTEM audiófelvételre nem igazán jó (és fõleg nem a legjobb), max. otthoni próbálkozásokra, próbaterembe, ilyesmi célra. A képességeihez képest mindenképpen túl van értékelve, és sajnos ez a véleményem a Steinberg saját szoftveres VST effektjeirõl is. Van pár Steinberges hangszer ami jó, de ezek meg nem mûködnek más szoftverek alatt, így ha a jól sikerült Steinberges programokat az ember netán profi környezetben szeretné használni, az nem fog sikerülni.

Igazából nincs jó véleményem az egész Cubase/Steinberg vonalról, mert nem profi alkalmazások, de ahhoz hogy amatõrök használják ahhoz meg sok, drága, és túl nagy gép kell alá, és amit kap hozzá az ember (effektek, hangszerek) az lényegében mind gagyi. Van benne pár rendkívül idegesítõ dolog, pl a metronómja, de valami miatt rendes pontos beszámolós elején kezdõs metronómot mások sem tudnak csinálni, valamint az audió ki- és bemeneteket is külsõ progerammal kell kiválasztani és ettõl iszonyatos gagyifeelingem van fõleg mert két különbözõ kártyát azonos néven ismer fel még így is.

Ezzel együtt a Cubase jó, de tudni kell hogy mire alkalmas a végeredmény. Ötletet felvenni és megmutatni a zenekarnak, otthoni bohóckodásra, midi hangszeres kísérletezgetésre, ilyesmire jó. Csodálkoznék ha lenne a világon egyetlen egy rendes hangstúdió ahol ezt a programot használják és nem elektronikus zenét csinálnak. Mindamellett mivel annyira azért nem rossz, ha nem túl jó körülmények között kerül sor a felvételre, (próbateremn, kis klub, rossz hangosítás, rossz akusztika, stb...) vagy gagyi a gépben a hangkártya (alaplapi vagy Soundblaster Live) ez a program is megfelel ha valaki nagyon megszerette a felületét. De ha a körülmények profik, jó hardveres effektek, vonali audió felvétel, jó hangkártya, tehát pl ha kiadásra szánt DVD vagy CD készül, a program totál alkalmatlan elsõsorban az elcseszett audió engine miatt.

A hardvert hibásan kezeli ha több hangkártya van a gépben. Én felvenni az EMU1212-vel szoktam csak, de a lejátszásnál néha használnám az alaplapi gagyit is mert azon másféle erõsítõ van meg jó abban is meghallgatni a végeredményt. Látni látja mind a kettõt, de hibásan nevezi el õket így a kiválasztásuk nezhéz illetve gyakorlatilag véletlenszerû mert ugyan azzal a névvel illeti õket (mint írtam ráadásul külsõ szoftver ismeri fel a kártyákat). Ez is jó példa hogy ebben a programban az audió engine egy összetákolt vacak.

Sajnos különféle hangkártyákhoz a Cubase lebutított SE verzióját adják. Az totál szemétre való, se hangerõtartalék, se rendes hangkártya felismerés és normális VSTi kezlés sincs benne.

Ezzel együtt ma már létezik egy Cubase 4 Studio nevû verzió, ezt nem ismerem, ettõl függetlenül nem is hiszem hogy megnézem mert nem látom értelmét.

Samplitude Producer 7 és 8

Régi nagy kedvencem. Elképesztõ hogy bármit felvesz az ember audióban 0dB-es állásban teljesen az jön vissza. Az audió képességei a legjobbak, és ebben szinte biztos hogy veri a Mac-es Logic-et is. A Magix is vásárolta a programot, már jó régen, és az Audió képességeken nem nagyon tudott javítani (nekem sincs ötletem mit lehetne javítani rajta) csak a felületét hülyíti el mindenféle színes vacakkal verzióról verzióra.

Ha jó minõségû a hangkártya, ha rendes hardveres effekteket vagy rendesen bemikrofonozott hangszereket kell akár kiadásra szánt minõségben vonalból rögzíteni, akkor a 7-es verziónál nem kell jobb. Van hangerõtartalék a sávokban és a kimeneten is (ez mondjuk mindben van, gondolom a belsõ felbontásból ered ez a +6dB tartalék), a hangja közömbös, nem színez, nem okoskodik egyszerûen az jön ki belõle ami bement, zseniális. A mixerje tökéletes, beleértve a hozzádaott effekteket is. Tökéletes EQ, rendes normális reverb és delay, compressor, expander, torzítók, és pl stereo enhancer. Ennél az audió felvételhez, mixeléshez, nem kell több. Nem csoda hogy viszonylag drága, és sok profi studió használja (lényegében 3X annyiba kerül mint a Cubase SX3). Ennek tetejébe a 7-es verzió szépen elfut soksávos audió felvételnél is viszonylag régi gépeken is kevés memóriával (VSTi effektek és hangszerek nélkül, csak audióban de már ez is nagy dolog, mert a többi hasonlóan rossz körülmények között régen meghal, mint ahogy a 8-as verzió is nehezebben mûködik kisebb gépeken).

Midiben viszont gyenge. Mindig is gyenge volt. A 7-es és a 8-as verzió is külsõ programon (bridge-n) keresztül látja a VST effekteket, amikre a program saját hibátlan effektjei miatt csak ritkán van szükség. A 7-es verzió a vituális hangszereket lényegében nem kezeli korrekten és használhatóan, kínlódás után még van ami meg is szólal, de nem érdemes azzal vacakolni, a Samplitude vonali audió felvételre hibátlan és lényegében teljes megoldás, midiben VSTi-ben viszont súlyos kompromisszum. A 8-as verzióban átrendezték a felületet, és kicsit erõsítettek a VST/VSTi kezelésen. Az effektek kezelése javult, de vannak olyan felületei a programnak amikor ez igen kényelmetlen. Nem rendszerezi és nem csoportosítja a hangszereket és az effekteket, egyben van az egész, keveria DXi effektekkel is, nem látja át a Waves shell-t. Lényegében komoly midizésre alkalmatlan, mert kínlódás vele a midiszerkesztés és lejátszás is.

Az audió képességeire jellemzõ, hogy újraindítás nélkül tudunk a WDM/ASIO/MME üzemmódok között kapcsolgatni, és pl WDM üzemmódban a hangkártya ki és bemeneteit szabadon váltogatjatjuk több hangkártya esetében is. Rendkívül gyors, kevés erõforrást megzabáló program. Ha CSAK és KIZÁRÓLAG audió sávokkal dolgozom, ezt veszem elõ. Ráadásul mindhárom üzemmódban hibátlanul mûködik, ami pl. a Sonarról nem mondható el.

Hirtelen vonali felvételre, kíséretkre történõ rájátszásra, egy-egy részlet körbe körbe játszására és megtanulására, nagyon király. Sokat tud a hangsávval szerkesztés ügyében is, nem is sorolnám, minek, nem ütközik az ember akadályba sem felvételnél, sem pl loop szerkesztésnél, sem audió vagy panoráma görbék kezelésénél, sem mixelésnél. Jó program, ha csak audió kell ez a hibátlan megoldás, de ha midi is kell, akkor elbuktuk. A 8-as verziót csak akkor érdemes használni ha szükség van VST effektekre is, de a hangszerek és a midi sáv kezelésén ez a verzió sem segít. Jellemzõ, hogy minden program hangszerenként helyez el a sávokon egy beimportált midi zenét, de a Samplitude behányja az egészet egyetlen egy sávra. Gondolom ezt a midi témát a fejlesztõk sem vették komolyan ha egyáltalán lehet a Magix-ot fejlesztõknek nevezni mert eddig szinte csak vásárolt programok apró (és fölösleges) felületi módosításaiból és ezek marketingelésébõl élnek.

Minden beállítás a felhasználóra van bízva, ezért a felülete néhol káoszos, de legalább sokat tud. Mindent tud eszközsorban is, logikus, és van remek, nagy, gyors kivezérlésmérõje ami méri az RMS-t és a Peak-ot is egydõben (ilyen egyiknek sincs pedig fontos lenne). A metronómja ennek is roppant idegesítõ de ezen már nem csodálkozom mert nincs program normális metronómmal (ami beszámol olyan ütemben amilyenben kell, annyiszor amennyiszer kell, és az elsõ ütést az elsõ 1-re teszi pontosan, nem elõrébb, nem hátrébb, stb...).

A programban a sávok panorámázására van egy remek Surround engine. Aki azt gondolja, hogy a surround nem arra van hogy panorámázzuk a sávot, az szenvedjen a hagyományos módszerrel és próbálja meg utólérni a külföldi rockzenei CD-k minõségét. A fórumban már beszélgettünk errõl, és mivel az irányérzet frekifüggõ, ezért önmagában a sávok hangerejének tologatása meglehetõsen "vintage" megoldás amit én nem szeretek és a surrounddal való összehasonlításban gagyinak is tûnik. Nem csoda hogy a hazai CD-k úgy szólnak ahogy, azok is csak addig jók amíg elõ nem vesz az ember egy külföldön rögzített anyagot. Tehát stereo térben panorámázni, egy-egy sáv terét beállítani, a Z tengelyen (elõre és hátrafelé) tologatni, a sáv terét állítgatni kisebbre és nagyobbra, igen remek dolog, hangzásilag ez sokkal jobb végeredményt ad, és ebben a programban beépítve van egy erre teljesen alkalmas surroundozási lehetõség ami stereoban is tökéletes. Jobb click a panoráma gombra .

Ma már létezik a Samplitude-nak 9.01-es verziója is. Azt még nem láttam, de érdekel, mert hátha minden hibáját és hiányosságát kijavították úgy, hogy gyors egyszerû és stabil maradt. Ezt mondjuk lehetetlennek tartom de hátha

http://emusician.com/editing/emusic_magixsamplitude_professional_win/
http://www.dacs-audio.com/Documentation/sam_sos_rev.htm
http://www.videomaker.com/article/12673/
http://www.sweetwater.com/store/detail/SamplitudePro/reviews/#anchor

Sonar 5

A Sonar 5-el alig barátkoztam meg, már megjelent a 6-os verzió. Régen használtam a Sonar-t, a 3-as verziót, de utána áttértem másra. Az is meggyõzõen jó program volt, de nagy és bonyolult, és nem nyújtott annyit mint most az 5-ös verzió. A Sonar 5 azon ritka programok egyike, amikhez az utóbbi idõben átolvastam teljesen a kb 650 oldalas kézikönyvet. Nagyon kemény program, a felülete egy káosz, rengeteg nyomógomb, iszonyatos mennyiségû menü, és beállítási lehetõség mindenhol. Nem mondom azt, hogy audióban tökéletes vagy hogy jobb mint a Samplitude, de azt kell mondjam hogy igencsak közelít hozzá. Nem lehet futásidõben ASIO/WDM/MME váltást csinálni mint a Samplitude-ban, de igen erõs az audió engine a Sonar alatt, nem is akarom felsorolni mi mindent tud, a lényeg hogy simán nevezhetjük professzinonálisnak. Hozzáteszem, a program nálam csak ASIO módban mûködik normálisan, MME módban meg se nyikkan, WDM módban pedig nincs akkora latency amivel ne akadozna a lejátszás (felvenni nem próbálok ezekben a módokban). Szerencsére ASIO kártyám van, így nem tudom egyltalán mûködik-e a másik két módban ha csak 1 olcsóbb kártya van a gépben ami nem tud ASIO-t.

A Sonar midiben is erõs. Az 5.0-ás verzióban még volt egy pár súlyos hiba, (sokak szerint gyakorlatilag használhatatlan volt annyi bug volt benne) pl nem kezelte a Waves effektek Shell-jét, de az 5.2-es már kezeli. Ettõl függetlenül is gyengébb midiben mint a Cubase, mert nem rendszerez, és külsõ program (bridge) kell ahhoz hogy felismerje ezeket. A 6-os verzió már önmagában felismeri a VSTi cuccot, nem kell hozzá bridge (állítólag). Ez nagy fejlõdés és bizonyára javít a hangszerek kezelésén is. Állítólag az effektek menüje is egyedien csoportosítható, és az is remek dolog ha mûködik és igaz. Ugyancsak a 6-os verzióba ígérik a görbével szerkeszthetõ tempóváltást, és sok más komoly újítást, remélem ezek valóban mûködnek majd nem csak marketinghumbug az egész.

Remek audió felület (csoportosítja a hangszereket a sávokon ha kell), remek mixer, remek hozzáadott effektek. Azt lehetne mondani hogy olyan, aminél nem kell jobb. Nem is kéne, de VSTi hangszerek és effektek kezelésében, csoportosításában, felismerésében a Cubase erõsebb és kényelmesebb, audióban pedig a Samplitude jobb, beleértve a hozzáadott alapeffekteket is (EQ, reverb, delay, compressor/expander, surround). A 6-os verzió ilyen képességeit még nem ismerem, ha csak egy kicsit fejlõdött audióban, simán leveri mindkét szoftvert. Állítólag a tesztek szerint fejlõdött, és mivel kapott egy 64 bites audió mixing engine-t, kisebb zajjal, tehát most a legjobb minõségben és a legpontosabban képes mixelni és exportálni (állítólag). Na majd meglátjuk Ha a mixelést tényleg képes 64 biten elvégezni, (és ezesetben igen kicsi zajjal és nagy pontossággal kell számolni), ha valóban csökken a zaj és jelentõsen pontosabban exportál és mixel, végülis így lehet hogy már audióban is a Sonar a legerõsebb, le fogom tesztelni hamarosan. Sajnos fennáll annak a veszélye hogy ez az újítás pl csak marketingduma, majd kiderül ha használjuk.

Nagy ára van annak hogy a Sonar ennyire jó. Részint nagy állat program, több mint 1GB, a 6-os pedig majdnem 4GB (mintákkal, effektekkel, hangszerekkel együtt, de ezektõl függetlenül is nagy program, lassan, nehézkesen indul, láthatóan kínlódva mûködik, kis gépre feltenni sem érdemes). Ez igényli a legnagyobb gépet, nekem P4 3GHz-en 512 RAM-al érezhetõen szenved, de nem késik, nem hibázik ASIO módban, csak kínlódik. Mint írtam korábban, WDM módban akadozik és gyakorlatilag használhatatlan, MME módban pedig süket mint az ágyú. Ugyancsak szenved az 5-ös verzióhoz adott külsõ VSTi bridge, igen hosszú idõ amíg beolvassa és leteszteli a VST effekteket és hangszereket, de ez ELVILEG a 6-os verzióban már nem lesz benne. Nem ez a világ legstabilabb programja. Nemrég felraktam mellé egy másik Cakewalk programot, a Guitar Tracks Pro-t, és utána a Sonar 5 nem vett fel, hanem felvétlre kapcsolásnál elszállt. Leszedtem a GTP3-at, újraraktam a Sonar-t, és azóta megint jó... Remélem a 6-os verzióban kevés a bug, nem instabil, és minden fontos újítása valóban használható. Majd meglátjuk, mert már van hozzá egy 6.01-es upgrade...

A metronómja majdnem tökéletes (néha elcsúszik pontosan 1/4-el, de ez a többi programhoz képest már apróság, és lehet rajta úgy segíteni, hogy az audió vagy midi sávot annyival késõbb kezdjük felvenni, vagy ha már fel van véve vagy be van importálva annyival arrébcsúsztatjuk az egészet), de sajnos a sávok vizuálisan is elcsúsznak lejátszáskor és felvételkor egyaránt, így szemmel nem látja az ember pontosan, hogy hol melyik részt játsza le a program. Ráadásul a vizuális csúszás az idõ elteltével növekszik, tehát a felvett zene végén többet csúszik mint az elején, és ha a közepén kezdjük el lejátszani mert pl keresünk valamit, kezdõdik elõlrõl az egész. Így nehéz belõni pl a sávok végét szemre, és pl lehalkítani, vagy pontosan belõni egy puch in/out pozíciót (ez utóbbi majdnem lehetetlen) Remélem ezen javítottak a Sonar 6-ban. Azt lehetne mondani, hogy a felülete egy átláthatatlan borzalom, de valójában a tudásához képest mégsem az. Nagy tudás, bonyolult felület, ezt nehéz másképp csinálni, és meg is lehet szokni. Nekem a kézikönyv sokat segített.

Van ehhez is beépített surround engine, látszólag bonyolutabb, többféle beállítással mint a Samplitude-ban, mégsem annyira jó. Érdemes mégis használni, vagy ha nagyon nem tetszik, vannak surround VST effektek, azok jobbak és többet is tudnak. Ebben sokat kéne fejlõdni a Sonarnak! Sajnos ha surroundra kapcsolunk, minden egyes csatornához audió kimenetet kéne rendelni, ami végülis nem lehetetlen stereo kimenet esetében sem, mégsem annyira rugalmas és eredményes mint a Samplitude-nál ahol ez eleve beállítható egy gombnyomásra. Mivel itt ez a beépített megoldás nem a legjobb (fõleg a stereo kártya kezelésének nehézségei miatt), én mindenképpen külsõ effektre szavazok. Jópofa mert 5 csatornás surroundnál 5 ága lesz a kivezérlésmérõnek de több jót nem tudok elmondani a beépített engine-rõl, max arra jó hogy mozifilmekhez készítsünk térhatású bohóckodást vele. Ettõl sajnos a stereo tér még nem lesz jobb, de mindenképpen jobb mint a sima panoráma potméter (mint említettem a Samplitude leírásánál azért, mert az irányérzet nem csak hangerõ, hanem inkább frekifüggõ, de ennek nézzen utána mindenki aki mixelgetni akar és nem hiszi). Mindamellet a Sonarnak van egy vele együtt települõ surround modulja DXi pluginként, azt még nem néztem meg ebbõl a szempontból, de megfogom, mert lehet hogy korrekt megoldás.

Jó program, ha midire és audióra is szükség van ez a legjobb választás, bár valójában mindkettõben egy kicsit kompromisszumos. Teljesen alkalmas kiadásra szánt felvételek készítésére, csak oda kell figyelni benne kicsit jobban mint a Samplitude-ban. Azt lehet mondani hogy lassú, nehézkes, nagy, és rendkívül bonyolult program, sokaknak problémája van a CPU kezelésével is, mert nincs az a dual processzor és memória ami a Sonarnak elegendõ lenne. A hardvert jól kezeli, mindent felajánl, felismer, alapvetõen ebbõl a szempontból teljesen korrekt, de sem WDM sem MME módokban nálam nem mûködik rendesen. Viszonylag kényelmes a midi szerkesztõje is, beleértve a dobszerkesztõjét is.

Végül:
A magam részérõl talán látszik én Sonar párti vagyok. Néha ha kizárólag audió kell, elõveszem a 7-es Samplitude-t mert az gyorsabb és egyszerûbb. A Samplitude 8-asnak nincs értelme mert audióban nem nyújt jelentõsen többet, midiben pedig csak az effektek kezelése javult, hangszerek ügyében továbbra is problémás. A Cubase SX3-at nem használom, levakartam a géprõl, lényegében a Sonar és a Samplitude mellett teljesen fölösleges.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése