2008. szeptember 8., hétfő

Boss GT8 gitáreffekt

Nos itt az idõ hogy hosszabban írjak a Boss GT8-ról. Igazából a leírás csak rám lesz igaz, mert a saját rendszeremen lett belõve, kipróbálva, és azon van használva is. Pár dolog azonban hasznos lehet általánosságban is. A leírás nem lesz mentes a szubjektivitásoktól és a magánvéleményemtõl, és nem szolgál kézikönyvként sem (azt adnak hozzá, magyarnyelvût is ha kell, az angol pedig letölthetõ. "Csõmániás" vintage arcok bele se olvassanak ebbe az oldalba . Ettõl függetlenül nem fogom kímélni az effekt árnyoldalait és kamuszolgáltatásait sem, de jóelõre leszögezem, az effekt számomra szinte tökéletes, remek, és szeretek ezzel játszani, ezt ezen az oldalon sem fogom titkolni. Nem foglalkozom olyan stílusokkal amik távol állnak tõlem, (funky, pop, r'n'r, blues, jazz) ezért a hangzások és a beállítások arra jók éppen amire a saját zenémben szükség van.


A BOSS GT8 multieffekt szubjektív tesztje


Az effektet egy kis szerencsével használtan vettem, 90e Ft-ért, boltban újonnan 120e Ft szinte mindenhol ahol lehet kapni. Ez jó, mert ennek végre külföldön is nagyjából ennyi az ára, nem minket akarnak levenni mint sok más esetben (amikor külföldön fele annyiba kerül a hangcucc mint itthon). Elõtte persze kipróbáltam a saját erõsítõmmel és gitárommal, mert elõzetes próba nélkül drága effektet venni nagy hülyeség. A próbák során gondolkodóba is estem, mert volt pár idegesítõ jelenség ami a korábbi (Digitech GNX2) effektemmel nem járt együtt, és mivel ezt az effektet már jól ismertem (és alapvetõen elégedett is voltam vele) önkéntelenül összehasonlítgattam a hangzásokat és a játékérzetet (torzított kíséretre egy darabig a Digitechben korábban használttal azonos hangzást akartam kikeverni a Boss-ból is de késõbb találtam jobb megoldást). Az egyik ilyen "idegesítõ" dolog a pengetõzajok növekedése volt és a pengetés pillanatában tapasztalható gerjedékenység. Ezzel együtt azt gondoltam, ha ez kiszûrhetõ valami trükkel, akkor egy igen jó választás lenne a GT8, mert a GNX2 gyenge pontjaiban mind nagyon erõs és jó. Hozzá kell tegyem, van aki szereti a pengetõzajokat (én alapvetõen nem), és sok profi felvételen hallhatóak is (akár a húrzajokkal együtt). Pl. a Metallica S&M DVD-jén a pengetés és a húrzajok igen erõteljesen hallatszódnak, nem is értékelem sokara ennek a DVD-nek a hangzását mert szerintem a hangmérnöki munka ezen a filmen egy nagy darab sz@r egyébként is, többek között a zajok miatt, és még sorolhatnám hosszan tovább, a Smoke on the Water riffje sem kristálytiszta, de Hendrix és SRV játéka sem mentes a húr és pengetõzajoktól, szóval ez akár még jó is lehetne ha nekem is tetszene...

A pengetõzaj és húrzaj kiszûrésében (gerjedékenység kezelésében) igen remek segítség a bemeneti szint helyes beállítása. Ez nagyjából úgy történik, hogy megmérjük a kimeneti szintet 0 állásban (a beépített kivezérlésmérõvel, amirõl késõbb majd még írok), és pontosan ahhoz igazítjuk a bemeneti szintet. Ez nálam -2...-3dB közötti csillapítást jelent a bemeneten, de egy aktív EMG esetleg -4 dB is lehet. Ez a beállítás jelentõsen befolyásolja a játékérzetet, és bizonyára jól használható a különbözõ jelszintû hangszedõk effekthez illesztéséhez, jelentõsen javít a jel/zaj viszonyon, és korrigálható vele az effekt érzékenysége, a gitár gerjedékenysége.

Ugyancsak a pengetõzajok miatt fontos egy jó effektsorrend (részletek késõbb). Ha ezt jól választjuk meg, tovább csökkennek a pengetõ és húrzajok, kezelhetõbbé válik a nagy gain. Amennyiben a bemeneti jelszintet a fenti módszerrel jelentõsen csökkenteni kellett, azt kompenzáljatjuk egy az effektlánc legelejére kötött EQ Level paraméterével.

Manapság azt lehet mondani, hogy sok olcsó (100e és az alatti) "profi" multieffekt van a piacon a GT8 melett (úgy értem hogy olyan, aminél már egy amatõr zenésznek nem kell jobb). A Zoom 7-es és 9-es sorozata (egy illetve két csõvel! - ami sokak szerint inkább ront a helyzeten nem pedig javít, hiszen az egyik csõ elõfokot csinál, a másik pedig extra torzítást okoz, ez pedig már sok a felhasználók szerint), a Digitech GNX3000, POD XT, valamint a Korg AX3000. Ezek közül csak a GT8 tud két különbözõ végfok beállítást két oldalra panorámázni. Ez mondjuk nevetséges (mármint az hogy a többi nem tud ilyet), mert már a GNX2 is két erõsítõ beállítás keverésébõl tudott szép (dual mono) hangzást csinálni, de nem lehetett panorámázni. Mintegy 10 éve viszont volt a Digitech-nek egy a GT8-hoz hasonló dual stereo effektje (2 db csõvel, az egyik jobbra, a másik balra dolgozott!) ami még manapság is 200e Ft. használtan (2120 és elõdjei). Azóta visszafelé fejlõdött a világ mint olyan sokmindenben, de most a GT8-al végre visszatérhet a dual stereo üzemmód a gitározásba, végre csövek nélkül . Ez igen jó, hiszen olyan mintha 2 gitár szólna 2 erõsítõben. Stereo PA rendszer kell hozzá, vagy 2 db hagyományos erõsítõ 2 ládával, de ez már legyen a felhasznló baja. Itt jegyezném meg, hogy a GT8-at nem kell csõves fejre kötni ahhoz hogy jól szóljon, egy normális PA rendszer elég hozzá rendes gitárládával, felvételnél pedig mind az analóg mind a digitális kimenet remekül használható, nem kell mikrofonozni a gitárládát. Az is igaz, hogy a stereo énekerõsítõben a hangfal gyenge mélyei miatt sehogysem szólt jól, de ugyan erre az erõsítõre kötve egy nomális mélyekkel rendelkezõ gitárládát teljesen jól megszólalt.

Végülis a hangszerboltokban TOTÁL SEMMITSEM tudnak magáról az effektrõl, nemhogy a hangzás finom beállításairól (csökkenthetõ-e a pengetõzaj, ilyesmi), de még a képességeirõl sem (stereo-e a harmonizer, programozható-e a manual mode, stb...). Emiatt érdemes egy kölcsön effekttel próbálkozni vásárlás elõtt, vagy bejárni egy hangszerboltba saját gitárral, miután kívülrõl megtanultuk a kézikönyvet. Nem csak a GT8-ról, hanem a többi hasonló kategóriás új effektrõl sincs az eladóknak halvány fogalmuk sem, ha kérdezünk ugyan nem hagynak válasz nélkül, de ha utánanézünk kiderül hogy blöfföltek és nem jött össze nekik...

A GT8 rackes párja a GT Pro ami képességeit és hangzását tekintve totál ugyan az mint a padlóeffekt, 175e Ft, ami még önmagában meg is érné, de további 75e Ft hozzá a pedál, ami már sok. A felhasználói vélemények szerint a sokat tudó és olcsó Behringer FC1010-es midi pedál funkciónálisan jó hozzá, de a váltásoknál késik, egy ilyen tudású effektet pedig kár elrontani egy összetákolt gagyival. Tehát én magam is a padlóeffekt mellett döntöttem, de a hangszerboltban gyakran a GT Pro-t tesztelgettem, és utólag is mondhatom hogy tényleg egyforma a két berendezés minden szempontból.

Az is igaz, hogy az effektrõl maga a Roland sem ad normális és részletes tájékoztatást. Eleve meg van kavarva a mértékegység rendszer a beállításoknál, sokszor nem tudni hogy túrósrétesben vagy mákostésztában mérik-e a 0-100-ig, 0-200-ig de kettesével léptethetõ, 0-120-ig, 0-50-ig, illetve ±12, ±50 stb... között szbályozható értékeket. Ugyancsak a felhasználói közösség találgatja, hogy a meg nem nevezett erõsítõmodellek melyik valós modell-t szimulálják, illetve hogy a hangszínállító és presence potmétereknek hol van a középfrekije, az passzív vagy aktív. Errõl itt van egy táblázat, de hogy ez igaz vagy nem igaz az sosem fog kiderülni.

A használhatóság

Ez a multi elképesztõen túl van bonyolítva. Aki úgy áll a gitározáshoz hogy dugjuk be és hagy szóljon az felejtse el az egészet és olvasgasson útleírásokat, mint ahogy szinte minden multival hónapokig kell kínlódni egy pillanatnyilag tökéletesnek tûnõ hangzás kikeveréséhez, ezzel az összetettsége miatt még nehezebb dolgunk van (ezt az oldalt több mint 3 hónap után írom, és nagyjából 4 db használható programom van, az effektsorrend és az EQ beállítások pedig még mindig teljesen labilisak). Igen drágák hozzá a Boss kiegészítõk, egy plusz expression pedál 20-30e Ft, két kapcsoló (FSB6) pedig nagyjából 12e Ft. Hordtáska csak elvileg van hozzá itthon, bár sok helyen felajánlják hogy csináltatnak, meg állítólag "tegnap még éppen volt" is csak "éppen elfogyott". Emiatt érdemes külföldrõl a Boss felhasználók fórumából rendelni egyet, én is azt tettem, 2 héten belül itt van szállítással 12.000 Ft-ból, és sokkal jobb mint amit itt lehet kapni 8-10e Ft-ért. Ráadásul beállít az ember valamit hogy hogy jó legyen, és ugyan az egy másik ládában, másik erõsítõben, vagy felvételkor teljesen más lesz.

A felület

A beállítás módját tekintve nem egyszerû a helyzet. Amatõr programozók által írt PC-s szoftver van hozzá (azért jó mert szoftverben könnyû átlátni hogy mi hogyan van beállítva) sok hibával és hiányossággal, gyári program csak a GT Pro-hoz van, de ez a szoftver nem mûködik a GT8-al, pedig elvileg belül ugyan az mind a kettõ (bár van aki szerint másképp szólnak, én nem vettem észre különbséget a kettõ között). Az effekt felületén túl sok a gomb, minden szana-szét van rajta szórva, és nehezen átlátható, nehezen megtanulható, mivel egy-egy gombhoz iszonyatos mennyiségû paraméter rendelhetõ, logikátlan is. A Digitech beállító mátrixa sokkal egyszerûbb és átláthatóbb. Ezzel együtt a GT8 Editor nevû szoftver egész jó, amit pedig ez a szoftver nem tud (elég sokminden), azt meg kell tanulni a dobozon beállítgatni.

Az erõsítõmodellek beállítása

Ha megvan (az egyébként ingyenes szoftver) és a midi kábel, elkezdhetjük a hangzásokat kialakítani. Érdemes mindent kikapcsolni, és mintha semmisem lenne, nulláról kezdeni a setupot. Mint mondtam, a GT8 igen összetett, ezért jóelõre érdemes eldönteni ki milyen fajta hangzást akar. Mivel nekem stereo PA rendszerem van, a dual stereo mód mellett döntöttem, és azóta is ilyen programokat készítek. Másrészt ha nem, a GT8 helyett lehet venni olcsóbb nem dual effektet is, ez a mód a GT8 erõssége. Van még lehetõség a dualban kialakított két erõsítõmodell összekeverésére dual mono módban (ilyet rengeteg más effekt is tud), valamint használhatjuk az egyik vagy a másik erõsítõt egymagában is (single mono mode). Az utóbbi üzemmód jó arra, hogy a dual stereo mód egy-egy erõsítõjét jó hangzásúra beállítsuk, vagy lehet két teljesen különbözõ erõsítõ között programváltás nélkül kapcsolgatni.

Effektsorrend, zajzár


Számomra az elsõ komoly - és máig megoldhatatlan - problémát a helyes effektsorrend beállítása jelentette. Az én meglátásom szerint ennek két kritikus pontja van: az egyik a zajzár helyzete, a másik az erõsítõk (végfokok, elõfokok - lásd késõbb) helyzete a láncban a többi effekthez képest. Nem vagyok biztos benne hogy követendõ az én példám, de alapvetõen sokat kísérletezgettem az effektsorrenddel, majd mivel nem jutottam alapvetõen semmire, visszaálltam egy nagyjból "standardnak" tekinthetõ helyzetre és azon már nem is módosítgatok. Mivel a zajzár jól jön a compressor, az erõsítõk és a stompboxok után, (fõleg a compressor és a stompbox zajos) a zajzárat ezek után, az összes többi finom de nagyjából zajtalannak tekinthetõ modulációs effekt elé tettem. Így a kompresszor, EQ, stompboxok stb... zaját ki tudom szûrni, viszont a reverb és delay "nem fogy el" a zajzár miatt (ami ha rossz helyre kerül - túl elõre a láncban vagy a zajzár elé - rendesen eltûnik a hangképbõl a sok finomság). Amíg erre rájöttem már el is telt egy hónap mert ezek nem ennyire egyértelmûek, hiszen hatásukat nemcsak a zajzár helyzete és mértéke rontja vagy javítja, hanem az effektláncon belüli pozíciójuk is. Általánosságban azt lehet mondani, hogy minél közelebb van egy effekt az effektlánc végéhez, annál konkrétabb a hatása, valamint a elõfokszimuláció után kötött mono effekt (bele lehet futni bõven az FX1/FX2/Chorus effekteknél is!) tönkrevágja és monósítja a dual stereo hangzást . Igazából az lenne a jó, ha nem lehetne az effektsorrendet variálni, mert - mivel a modellezés elõfok/végfok jellege nem egyértelmû - inkább elrontani lehet vele egy beállítást mint megjavítani, igazán súlyos hatása pedig csak akkor van, ha az erõsítõk elé vagy után rakosgatjuk ezeket. A zajzár roppant cseles. Igen nagy beállításnál sem szaggatja szét a lecsengõ hangot darabokra - tehát olyan mintha minden rendben lenne -, viszont totál eltûnteti a hang alá berakott összes finomságot (reverb-et, delay-t, chorus-t, ilyesmit) ezzel nagyon konkrét és zavaró szüneteket téve minden egyes pengetés közé. Tehát kísérletezgetni kell a zajzár és az erõsítõk effketláncon belüli helyzetével sokat, hogy 20-30% körüli értéket (de inkábbb 15-16%, vagy kevesebb) lehessen beállítani rajta, és ne egye meg a modulációs effektek finomságait csak szûrje ki azok illetve inkább a többi effekt és a gitár saját zaját. Jó szórakozást, sok szabadidõt, és több heti türelmet hozzá amíg összeáll az "ideális" effektsorrend . Ez nálam most ilyen, de szinte állandóan kísérletezgetek vele:

1. EQ
2. Wah
3. Overdrive/Distortion
4. Loop in/out
5. FX1
6. FX2
7. Chorus
8. Compressor
9. Preamps
10. Zajzár
11. Delay
12. Reverb
13. Hangerõ
14. Kimenet

Sajnos az effektsorrend igen nagymértkében befolyásolja a Dual LR üzemmód térhatását, de nemcsak a térhatását, hanem a Dual LR és a Dual Mono módok váltásánál jelentkezõ hangerõkülönbséget is (lásd késõbb) ami egy roppant kellemtlen, nehezen kompenzálható jelenség. Emiatt az effektsorrend kihatásssal van a késõbbi mûveletekre is amit esetleg a patch-al végzünk a CRTL pedál segítségével, ez tovább nehezíti az effektsorrend megtervezését. Én a magam részérõl ezt a beállítást nem tekintem véglegesnek , de már elég jó mert kézbentartható a sustain, a hangerõ, a feedback, és kicsik a pengetõ és húrzajok, kellemes rajta játszani nagy gainnel, sok effekttel is.



A végfokmodellek, elõfokmodellek hangja

A korábbi effektjeimmel mindig az volt a probléma, hogy önmagukban sem voltak elég konkrétak, illetve mosták az eredeti hangot is, valamint zavaróan késtek ha több effektet használt az ember egy programban. A GNX2-ben ezen úgy segítettem, hogy az effektezett nagytorzítású csatornához tiszta hangú erõsítõcsatornát kevertem addig amíg a tiszta hangzású pengetések hangja konkréttá nem tette az egyébként szétmosott torzított hangot. A GT8-ban ilyesmire nincs szükség. Mind az erõsítõk, mind az effektek túlságosan is ütnek, nagyon konkrétak, elmosásnak nyoma sincs, ami egy kicsit más játékérzetet eredményez. Sokkal jobban kell vigyázni a húrzajokra, pengetõzajokra, gerjedésekre mert minden mindenen áthallatszik, nem lehet semmit a háttérbe rejtve eltüntetni. Emiatt igazából akkor jó a GT8-al játszani ha van az ember mögött egy kíséret backing track, vagy élõ zenekar formájában. Ezekben az esetekben a gitár hangja simán áthallatszik mindenen, néha még vissza is kéne fogni, ha egyedül gitáros az ember, a dual stereo mód eleve két gitárost csinál belõle, de végülis az a cél hogy jól szóljon nem az hogy belesimuljon a gitár egy kivehetetlen masszába. Szólóknál külön feladattá válik a maradék öt húr tompítása ezért a 6 vagy több újjal rendelkezõ háromkezû mutánsok komoly elõnybe kerülnek . Érezni, hogy a GT8-ban jelentõs hangerõ és gain tartalékok vannak, és ez jó érzés játék közben, vadállat metálzenét is 1/4-1/2-ed middle gain beállítással, és visszafogott (50% alatti) volume beállításokkal, nagyon finom hangszínkiemelésekkel és vágásokkal simán lehet játszani. Jó, mert pont ellentétes a játékérzet az ekkora torzítással már kínlódó csöves cuccokhoz képest.

Elõfok vagy végfokmodell?

A GT8-nál számomra nem egyértelmû hogy mi az ami a komplett erõsítõ fejet, és mi az ami csak az erõsítõfej elõfokát modellezi, esetleg minden erõsítõ csak végfok vagy elõfok. Elvileg csak elõfokmodellek vannak benne, mégis van "direct out" kimenet (amit a hangszóróról közvetlenül szoktak leszedni, értelemszerûen a végfokról). Ez azért nem mindegy mert jelentõsen befolyásolhatná az effektlánc sorrendjét (effekteket elõfok után, végfok elé kéne rakosgatni), és a zajzár pozícióját, bár ennek az átrendezése sokszor nem okoz túl nagy változást a hangzásban, illetve ha minden effektet az elõfok végfok elé teszünk, akkor is igen jól szól az effekt, sõt elérakva konrétabb mint utána. További bizonytalanságot okoz, hogy a "direct out" kimenet hangját, - ami elvileg a hangláda elõttrõl van leszedve - befolyásolja a hangfalszimuláció. Így végülis van egy gyártói szándéknyilatkozat: a "direct out" kimeneten nincs hangfalszimuláció, illetve hogy minden erõsítõnek csak az elõfokát modellezték, de ez a szándék a mûködés során nem ennyire egyértelmû. Az valóban igaz, hogy ha a "direct out" maximum, és a "mic level" minimum a hanfalszimulációnál, az erõsítõ remekül megszólal egy rendes gitárládában, de döglött szemét lesz tõle a felvétel, nem beszélve egy PA énekcuccról. Ha viszont a direct out 0, és a "mic level" maximum, akkor jó lesz a felvétel, gitárhangfalban viszont talán kicsit tompább a hang mint kéne, amit esetleg a lánc elejére kötött EQ-val lehet kompenzálni valamennyire. Az is érdekes, hogy az effekten ugyan globálisan ki lehet kapcsolni a hangfalszimulációt feltekert "mic level" beállítás mellett is, de csak úgy, ha választunk egy elõre definiált erõsítõ típust, ami azt eredményezi, hogy a hanfalszimuláció kikapcsolásakor is egy halom hangzás közül választhatunk anélkül hogy magát a patch-et módosítanánk. Hozzáteszem nekem nem tetszik egyik sem, ezért mindenhez a Line out/Phones kimenetet használom, elvileg ezen az egyen él a hangfal és mikrofonszimuláció, a többin valami más hangzásmódosító dolog van, hogy micsoda azt nem lehet tudni. Végülis mint ahogy minden rendszeren minden másképp szól, valószínûleg minden erõsítõre és hangládára, valamint felvételre másképp kéne setupolni ugyan azt a hangzást. Végülis hely van neki csak legyen az embernek ideje is .



Patch készítés

A beállításokat tehát én magam egy totál üres patch-el kezdtem. Gyári patcheket megnézegettem elõtte egy kis tapasztalatszerzés céljából, de egyik sem tetszett 100%-ban, másrészt egy ilyen effekt azért van, hogy a saját egyedi hangzását kísérletezze ki az ember nem azért hogy bedugjuk és úgy szóljon ahogy más kitalálta. A gyári beállításoknál nagyon nem tetszett a totál káoszos logikátlan effektsorrend, és az óriási, 50-60%-os zajzár beállítás, aminek hatása az egyébként bekapcsolt modulációs effektek teljes eltûnését eredményezte.

Az elsõ lépés tehát (az effektsorrendtõl függetlenül) a végfok beállítása. Ha a végfok jól szól, nyert ügyünk van. Önmagában ez nem túl nehéz feladat. Azt lehet mondani, hogy a GT8-ban minden végfok nem csak tökéletes, hanem teljes megoldást is kínál. Nem csak maga a végfok van benne, hanem egyazon végfok két esetleg három vagy négy csatornája is! Ez nagy dolog, végülis a programváltó gombokra rá lehet tenni egyetlen végfok tiszta, kíséret, és szóló csatornáját ha valaki ezt szeretné (én mondjuk ha ezt szeretném megvenném magát az erõsítõt). Minden végfokhoz van parametrikus hangszín, és Presence potméter, ami túlmutat sokszor az eredeti végfok képességein.

Azok az erõsítõszimulációk amelyek a többi effektben gyengék, pl a Mesa, itt óriásit szól. Több külföldi magazin A/B tesztjében lehet olvasni, hogy a Boss a GT8 már nem csak hasonlóképpen szólal meg mint az eredeti, hanem ugyan úgy. Ez engem alapvetõen nem izgatott nagyon, mert ha valami jól szól az akkor is jó ha nem hasonlít semmilyen eredetire, de amikor összehasonlítottuk a hangját egy eredeti fullcsöves Mesa Boogie Formula Pro elõfok hangjával, tényleg totál ugyan azt ki lehetett belõle keverni (hozzáteszem el lehetett tünteni a gitárok (Yamaha Pacifica Strato SD TB4 hangszedõvel, és Gibson LP Classic) hangja közötti különbséget is, ami a két gitár cseréjénél újra jól kivehetõ különbséget okozott).

Csináltunk még egy A/B tesztet, a Line6 POD XT-vel. Itt nem kevergettük egyformára a két effektet, mert a GT8 minden beállításban jobban szólt (pedig akkor még nem voltak kiforrva a programjaim és még javában tekergettem õket).

A GT8-ban (mint már utaltam rá) iszonyatos hangerõ és gain tartalékok vannak. Jellemzõ, hogy a Solo mode +6dB-t képes emelni a hangerõn (én a szólókhoz +3...4dB-t emelek). Az összes erõsítõ gainja 3 féle módban, low-, middle-, és hi-gain módba kapcsolható, és middle módban még bõven a fele alatt elérhetünk egy jó metálos kísérethangzást. A Mesa elõfokkal való összehasonlítás során amikor a Mesa gainja már jól a végére volt tekerve, a GT8-ban a middle-gain még jóval a fele alatt volt (és egyformán szólt a kettõ).

Hangláda és mikrofon szimuláció

Miután sikeresen beállítottuk a végfok (fej) elõfok hangzását, (amiben szerintem túl nagy a választék fõleg ha beleszámoljuk egyazon erõsítõ különbözõ csatornáit is, valamint a háromféle gain szintet, a hangszíneket és a presence potikat...) be kell állítani a hangláda szimulációját. Nekem a GNX2-bõl nagyon hiányzott ez a funkció! Itt elképesztõen remekül sikerült ez is. Választhatunk két dinamikus és két kondenzátor mikrofon közül, ezek a hangszóró közepétõl mért távolságát is beállíthatjuk (10 lépésben), valamint a az erõsítõ/elõfok kimenetének nyers hangfalszimuláció nélküli hangját (tehát elvileg nem a láda közvetlen hangját) tetszõleges arányban összekeverhetjük a mikrofonozott láda hangjával. Ezen kívül egyedire szabott hangládát is barkácsolhatunk (ezt pl. a GT8 Editor nem tudja) amibe tetszõleges számú (1...8-ig) és átmérõjû hangszórót tehetünk, majd eldönthetjük hogy a láda nyitott vagy zárt legyen. Kívánok újabb 1 hónap szabadidõt és barátnõtlenséget ennek a beállításához .

További effektek, torzítópedálok

Miután két hónapot öregedtünk a végfokok/ládák állítgatásával, a gitár még ettõl önmagában nem szól jól. További kísérletezgetés szükséges a többi effekt/stompbox beálításaihoz. Mivel sokat számít a gitár, hangszedõ, PA vagy más végfok, hangláda stb... milyensége, a továbbiakban csak apró tanácsokat adok, amelyeket úgy kell kezelni, hogy az én rendszeremben ezek adtak jó megoldást. További beállítsok nélkül nálam vékonyan, "zsizsisen" szólt a gitár, ami alapvetõen csak összehasonlításban volt nagyon feltûnõ.

Elõször is a Mesa fej szimulációit kivéve nálam minden egyes erõsítõ fejhez kellett stompboxot tenni. Ezzel is elmegy egy két hét, hogy melyikhez milyet érdemes, mekkora overdive-al, de én leragadtam végül a legegyszerûbb Booster-nél. Kicsi a zaja, és életet lehel az amúgy (relatíve) döglött fejszimulációkba. A mesa fej annyira jól szól önmagában is, hogy fölösleges bármilyen további torzító/booster/OD bekötése.

Mindamellett nem a Mesa fej hangja a kedvencem (bár Metallicához, Grave Diggerhez nem szabad mást használni), hanem a Peavey 5150, és a Soldano. Ezek a fejek igen remekül szólnak, így a magam részérõl a dual stereo mode is ezen két fej keverékébõl alakult ki. Szolíd húrzajok, visszafogott pengetõzajok, életteli, dinamikus, mindenen áttörõ remek szõrös hangzás. Itt kell megemlítenem, hogy minden más erõsítõje is remekül szól, egyedül a Marshall hangzásban csalódtam, azzal nem sikerült dûlõre jutnom, de ez semmitsem jelent, lehet hogy más gitárral/hangszedõvel/ládával pont az szól a legjobban. Azonkívül nem kell sok hangzás. Kell egy a mûfajhoz illõ tiszta hangzás (lásd késõbb hosszabban), kétféle nagytorzítású és egyféle chrunchos kíséret, valamint egy szóló hangzás. Mindezek egyetlen bankba beprogramozhatóak mert a szóló hangzáshoz nem kell programot váltani. Ha ezek megvannak, az igény szerinti effektezéshez további bankokba lehet õket rendezgetni, és akkor lesz harmonizeres, whammy-s, oktáveres, funky-s, phaseres, akármilyenes bankunk a remekül kialakított alap-csomagunkhoz.

Visszatérve az effekt beállításaira, nagytorzítású kíséretnek Peavey/Soldano párost használom, Boosterrel megnyomva, finom kompresszorral, és egy kis reverb, de csak azért mert mint említettem, a GT8-ban minden túlságosan konkrét, és szerettem volna egy kicsit elmosni a hangzást. Más effektekben a hangzás recés, fûrészes, a GT8-ban inkább tüskés, szõrös, elfér rajta egy kis finomítás.

A szóló hangzás programozása

A szóló hangzás kiakaítása a GT8-ban azért remek, mert tulajdonképpen nem kell programot váltani hozzá. Aki a sima hangerõkiemelléssel megelégszik, az úgy is beállíthatja a pedált, hogy akkor váltson szóló módra ha az éppen aktuális program pedáljára lép. Ez alapvetõen jó megoldás, ha nem akar az ember az effektezésen semmitsem változtatni. Bluest én biztosan így játszanék, de azt nem játszok .

Ezért nálam a solo mode mindig a CTRL pedálra kerül. Erre pedálra 8 + 1 tetszõleges paramétert lehet programozni és elvileg még 2db ilyen pedált hozzá lehet kötni az effekthez. Ki lehet használni csak akarni kell .

1. Bekapcsolom a Solo mode-t, ami +3...4dB hangerõt jelent a kísérethez képest (a jelszintek mérésérõl késõbb).

2. Kikapcsolom a reverb-et,

3. bekapcsolom helyette a delay-t.

4. Az FX1-en bekapcsolok egy feedbackert, mert igen szépen gerjed tõle a gitár, és odafigyelve a szólókban a kitartott hangok addig szólnak ameddig akarom, sikeres beállításnál durva gerjedés nélkül is (lásd lejebb a Stratovarius Paradise szólója).

5. Valamint bekapcsolok az FX2-n egy Sub EQ-t. A stompboxot (Bosster-t) és a kompresszort bekapcsolva hagyom. A szólók nem tetszenek dual stereo módban, ezért

6. szólóra váltásnál dual mono módra kapcsolok. Emiatt igen jelentõsen megnõ a hangerõ,

7. ezért még a kapcsolás pillanatában jelentõsen csökkenteni kell a program kimenetén a jelszintet (nálam mintegy 60%-al!). A 8-bõl maradt egy beállítási lehetõség szabadon ha még kéne valamire .

A tiszta hangzás

A tiszta hangzásról külön kell írnom. A GNX2 idején gyakorlatilag nem volt szép fényes tiszta hangzásom. Ez alapvetõen amiatt volt, hogy rockos Seymour Duncan humbucker van a gitáromban, valamint a GNX2-ben nincs hangládához mikrofonszimuláció amivel nagyon finom hangszíneket lehetne beállítgatni, valamint mivel a tiszta hangzáshoz több effekt kell(ene) mint a nyers torzítotthoz, ezen effektek hozzáadása után a GNX2 már érezhetõen és nagyon zavaróan késett, és egyre jobban szétmosta a hangot. A GT8 tiszta hangzása igen remek! Fender, Vox, és a Roland JC120-as erõsítõjének hangja több mint elegendõ. Valamint van tiszta hangú csatorna a Mesa, H&K, és Marshall erõsítõkön is. Igen remek az akusztikus gitárszimulátora, a lényeg tehát hogy finoman kezelve az dolgot, szinte tökéletes tiszta hangzást lehet kikeverni rockos hangszedõvel ellátott gitárhoz is, fõleg metál lírához jó (legalábbis az én beállításom szerint). Itt jegyzem meg, hogy a gyári beállítások között sok használható tiszta hangzást lehet találni.

Dual stereo módban, az egyik erõsítõm Fender Twin reverb, a másik JC120, valamint kompresszor, EQ, reverb, chorus, gitárszimulátor (üreges testûre állítva) és tone modify (egyfajta harmonikuskiemelõ hangszínállító) effektekkel nekem tetszõ tiszta hangszínt sikerült kikevernem.

Összességében...

Összességen a GT8 olyan effekt, ami az A/B tesztek során szerintem simán felveszi a versenyt az eredeti analóg berendezésekkel (mint ahogy sok külföldi magazinban ezt le is írják), sõt a lehetõségeit tekintve messze túlmutat ezeken. Igen remek játékérzet (a bemeneti jelszint rendes beállítása után), mindenen átszóló, részletes, konkrét hangzás jellemzi mindenféle üzemmódban. Nem késnek az effektjei, sem pedig a programváltó kapcsolói. Azt lehet mondani, a hangját tekintve, sem az erõsítõkben, sem az effektekben nincs szükség ezeknél jobbra mert minek. Aki ezzel nem tud megszólalni annak vagy nem volt elég ideje rendesen beállítani (több hónapi kísérletezgetés!), vagy nem érti az egészet, vagy nem tud gitározni, vagy ha mégis, akkor Õ egy Vintage figura, és vegyen csöves fejet eredeti ládával meg egy szál vezetéket .

A beépített expression pedál


A beépített expression pedál is igen remekül sikerült. A GNX2-höz képest a ki és bekapcsolása sokkal biztosabb, sokkal konkrétabb, nem kell állandóan kalibrálni. Nem csak magára a pedálra lehet bármelyik bekapcsolt effekt bármelyik paraméterét (pontosabban összesen 8 + 1 paramétert) programozni, hanem magának a pedálnak a kapcsolója is tetszõlegesen programozható ami tudtommal páratlan a mai multieffekt választékban. Veszélyes például elhangoló (detune, pitch shifter, harmonizer) vagy floyd rose-t szimuláló (whammy) effektet a pedálra programozni, mert ha véletlenül elmozdul, elhangolja a gitárt. Erre jó megoldás, hogy magának az elhangolódás veszélyét rejtõ effektnek a ki/be kapcsolását programozzuk az expression pedál kapcsolójára, és amikor kell bekapcsoljuk és azonnal szabályozzuk is, amikor végeztünk kikapcsoljuk magával a pedállal és így nem jelent tovább veszélyt a hangzásra. A pedál lehet kikapcsolt állapotban egyszerû hangerõpedál (beállítható minimum és maximum értékekkel!) vagy állhat funkció nélkül, bekapcsolt állapotban pedig tetszõleges dolgot mûvelhet, lehet természetesen Wah pedál is, aminek alaphelyzetei nem csaik igen hibátlanok, hanem még ez is egyedire szabható, úgy mint a fentebb leírt kabinetszimulációk. Ha netán foglalt lenne valami miatt a beépített CTRL pedál (pl. manual mode vagy hangoló van ráprogramozva), az expresion pedál kapcsolójával lehet például solo mode-t is ki/be kapcsolni a szükséges további maximum 8 effekttel együtt, és a pedálon magán ekkor még lehet Wah, vagy a visszhang idõzítése vagy intenzitása. Mind a CTRL kapcsoló tetszõleges (ki/be) állapota, mint az expression pedál kapcsolójának tetszõleges (ki/be) állapota, sõt magának az expression pedálnak tetszõleges helyzete is lehet bármelyik programnál alaphelyzet (ellentétben például a Korg pedálokkal). További sok szabadidõt kívánok a CTRL és az expression pedálok állítgatásához, a programokon belüli paraméterek kapcsolók által és a pedál által történõ egyedire szabásához .

Negatívumok, kamu szolgáltatások

Szólok a GT8 pár negatívjáról is. Elõször is ami legjobban felidegesített az a beépített "kivezérlésmérõ". Ekkora kamut még effektbe nem építettek be az biztos. Nem stereo, tehát nem lehet a két csatornát egyformára belõni vele. Nem csúcsértéket mutat hanem RMS-t, ezért nem lehet vele megakadályozni a digitális túlvezérlést. Valamint nem mutat szám szerinti értéket sem, óriási kockák ugrálnak nagyjából 10 részre osztva a rövidke sávot, így végülis a világon semmire sem jó. Márpedig az egyik legfontosabb dolog, hogy a programok váltásánál nagyjából egyforma (de legalábbis kontrollált, elõre beálított) hangerõvel (hangerõkülönbséggel) szólaljon meg a gitár. Egy tiszta hangú bevezetõ résznek hasonló hangerejûnek kell lennie mint az utána következõ keményebb kíséretnek. Mindezt még azzal tetézték, hogy kivezérlésmérõ módban sem programot váltani, sem pedig beállítani nem lehet az effektet, ezzel ezt a funkciót totál "hazavágták". Mivel az effekt ilyenirányú funkciója totál használhatatlan, a computerhez kapcsolva kell kimeneti jelszintet mérni. Figyelni kell a Peak értéket hogy ne ugorjon 0dB felé, de az egyformára állításnal ezzel egyidõben az RMS (átlag) értéket kell figyelembe venni. Jó szórakozást hozzá, én a Samplitude program óriási és részletes, gyorsan reagáló kivezérlésmérõjét használom erre a célra.

Nincsennek "billentyûkombinációi", így pl. a tunerhez vagy a pici gombot kell megnyomni a dobozon, vagy a CTRL kapcsolóra kell programozni, de akkor ugrott az összes többi beállítási lehetõség. Rá lehet még programozni a tunert és a solo mode-t az éppen aktuális program kapcsolójára, de ha váltásnál véletlenül 2X nyomja meg az ember a kapcsolót, akkor tuner módba (vagy solo módba) vált azonnal és elhalkul (vagy felhangosodik) a gitár. Ugyan ez igaz a manual módra is. Ez, amikor az éppen aktuális programkapcsolóra funkció van programozva, akár csak sima bypass is, a Digitechben is okozott pár kellemetlenséget véletlen megnyomáskor így ezt alapvetõen nem használom.

Nagyon kényelmetlen, hogy a dual stereo módból a dual mono módba váltás iszonyatos hangerõnövekedést okoz, mint ahogy hangerõnövekedést okoz a két erõsítõcsatorna késleltetési idejének csökkentése is. Ezek kompenzálására sajnos a patch level gombot lehet használni, amivel kapcsolatban sok fórumon olvasni hogy a 100-as érték az ideális. Végülis nálam solo módban a patch level 40-es értéken van (kíséret módban van 100-on), nem látom semmi hátrányát csak azt hogy külön be kell programozni a CTRL kapcsolóra (és szoftveres kivezérlésmérõvel ellenõrizni a beállítás helyességét ami patchenkétn különbözõ lehet!). Emiatt ért egy további kellemetlenség, mégpedig az, hogy a Patch Level paramétert a program azonosítja a Foot Volume paraméterrel az effektláncban, ezért a digitális kimenetet mindenképpen a Foot Volume után kell tenni (én természetesen elé szerettem volna), különben a solo módra kapcsolásnál nem érvényesül a programban beállított mintegy 60%-os hangerõvisszafogás.

A globális beállításainál van egy tempó beállítási lehetõség is, ami a modulációs effekteknél kiválasztható. Ez jó. De jó lenne bele akkor egy a tempóhoz igazodó primitív dobgép vagy metronóm is gyakorláshoz.

A mértékegységek össze-vissza vannak benne. Szinte sehol sincs rendes dB beosztás, néha 0...100, néha 0...120, 0...50, illetve ±50-es skálákkal találkozunk amitõl igen amatõr feelingem van.

Végül egy rövid lista összefoglalásként:
Ami jó benne:

* Igen jó a hangja, szép részletes, szõrös, tüskés, nem reszelõs (fûrészes) mint a GNX2-nek, túlságosan is analóg .
* Igen remek tiszta hangzást lehet keverni vele rockos humbucker hangszedõhöz is, köszönhetõen az igen gyors effekteknek, és a remek gitárszimulátorjának.
* A dual stereo mode zseniális. Egy gitár szól úgy mintha kettõ lenne . Két erõsítõ, jobba-balra panorámzva, késleltetési idõvel. Ugyan az a két (egyforma) beállítás is panorámázható a késleltetési idõnek köszönhetõen, és az is dual jellegû lesz.
* Igen remek a stereo harmonizer és az IPS effekt. Tercelni (oktávolni, kvintelni....) lehet stereoban, az eredeti jel jobb, az eltolt jel baloldalon szól.
* Sok modern erõsítõmodell, mint pl Soldano, Mesa, Peavey 5150, HK Triamp. Tiszta hangásra JC120. A fele is elég lenne
* Igen remek kabinet szimulációk, mikrofonválasztással és állítható távolsággal, keverhetõ direct/mic aránnyal, és a kabinet egyedire szabásával (kabinet mérete, nyitott vagy zárt, hangszórók átmérõje, száma a ládában). A GNX-bõl ez nagyon hiányzott, nevetséges hogy az RP sorozatban meg mindez benne van (kivéve új RP-k, mint RP50, RP80...)
* Igen jó a pedálok beosztása, programozhatósága.
* Az expression pedálokra és kapcsolókra 8 féle paramétert lehet programozni. Az igen sok.
* A Solo mód zseniális. + 6dB hangerõtartalék, és még bármi amit akar az ember rá. Ezzel programváltás nélkül lehet minden kísérethangzásból szólóhangzást csinálni.
* Programozható a pedál kapcsolója is, így tulajdonképpen ha akarom a lenyomás után bármit szabályozhatok vele, whammy, harmonizer, bármi ami pl. a pedál véletlen elmozdulására elhangolhatja a gitárt.
* Lehet hozzá tenni nem csak még 1 pedált, hanem még 2 db kapcsolót is.
* Igen hibátlan a Mesa szimulációja is, mint ahogy az összes többi is hibátlan, hangos, dinamikus, tiszta, és nagyon konkrét..
* Gyors, nincs késés sem a programváltásnál, sem az effektek nem késnek.
* Nem mossák szét az effektek a hangot, igen konkrét mindegyik, az alapeffektek, mint reverb, visszhang, chorus, különösen rendben van.
* Bemeneti szint állítható.
* Globális EQ és zajzár beállítás.
* Igen nagy gaineket tud minden beállításban ha kell, 3 fokozatban (low, normal, higain).
* Igen jó zajzár, eleve kis zaj.
* Az effektlánc tetszõleges sorrendbe állítható.
* Jó közösségi oldal van hozzá.
* A közösségi oldalon elfogadható áron (12e Ft-ért) lehet rendelni király hordtáskát hozzá (én rendeltem is). Nevetséges hogy itthon nincs, vagy ha van csak pampognak a hangszerboltban hogy majd lesz, de hogy mikor azt nem mondják meg. Azt hiszik ez jópofa, de én meg úgy döntöttem, hogy akkor megrendelem onnan ahonnan meg is érkezik az mégjópofább.

Ami nem jó vagy lehetne jobb:

* Igen bonyolult, összetett, nagyon nehéz jól beállítani. Rengeteg a hibalehetõség.
* Nincs hozzá igazán tökéletes hivatalos szoftver. (nem hivatalos van több is, de azok nem tudnak mindent, és nagyon amatõr feeling lengi körül õket)
* Nincsennek rajta "billenyûkombinációk" mint pl 2 pedál lenyomása tuner, manual mode, ilyesmi.
* Használhatatlan a beépített kivezérlésmérõje, ez egy igazi kamuszolgáltatás. Egyrészt RMS-t mér csak, azzal pedig simán belefuthatunk egy kis digitális túlvezérlésbe, mivel nem látjuk a peak értéket. Másrészt nem stereo, így a dual mode-ban nem tudjuk a két csatornát egyformára állítani vele. De egyáltalán semmire sem jó, mert számmal nem jelez ki semmit, a nagy ugráló kockák meg tényleg röhelyesek...
* Igen sok rajta a gomb és a tekerõ, óvatosan kell taposni.
* Rohadt drága hozzá a 2 kapcsolós pedál (12e Ft).
* Érzékeny a pengetõzajokra, bizonyos esetekben a pengetés pillanatában gerjedékeny. Érdekes, mert a húrzajokra kevésbé érzékeny mint a Digitech volt.
* Változik a hangerõ az erõsítõk dual/single üzemmódjaiban (mármint a két üzemmód átkapcsolásánál), valamint a két erõsítõ közötti késleltetési idõ változtatásának hatására is, nagyon nehéz belõni pontosan a hangerõarányokat, fõleg ha a fenti paramétereket is állítjuk a váltáskor, pl szólóra kapcsolásnál.
* Van-e "Boss hangása?" Amenyiben a hirhedt Boss-hangzás az a kikeverhetetlen erõs torokhang ami a GT6-ban minden patch-ban bennevan, akkor nincs. Viszont még így is van egy jellegzetessége a hangzásának, de ez nem túl jelentõs, de van. Nem zavaró, nem rossz, és tulajdonképpen kikeverhetõ belõle.
* A hazai hangszerboltokban az eladóktól kár bármit is kérdezni, halvány fogalmuk sincs arról hogy mit tud vagy hogyan mûködik.

Jó tekergetést, és ne felejtkezzetek el a gitározásról sem.

6 megjegyzés:

  1. A tiszta hangok, meg az effektek jobbak mint a gnx, de a torzítottak gyengébbek. És vonalból is rosszabbul szól...

    VálaszTörlés
  2. A legnagyobb szívás, hogy hiába kínlódsz, hogy valamit beállíts rendesen, elmész a próbaterembe és az ottani rendszeren az egész egy használhatatlan kása. -> kezdheted az elejéről.

    VálaszTörlés
  3. Üdv, a gt8 tud loopokat felvenni?
    Köszi
    Laca

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok! Lados Róbert vagyok. 2011.06.14.
    A GT-8 Egyszerűen, jó. Mint bár melyik efekt, tudni kell kezelni! Vagy a BOSS szemetet gyárt? Menjetek fel a Youtube-ra, és ott látjátok, halhatjátok. Ha nem hiszel a szemednek, és a fülednek, akkor nincs miről beszélni. Amit Régen használtam: 10-15 éve az a Boss pedálok sokasága, majd 7 év Me-5, majd 10év GX-700+Fc-200, Ma: Me-5, GT-8, és GT-10-et haszálok.

    VálaszTörlés
  5. üdv. szeretném megkérdezni, vettem használtan egy gt-8-at, szeretném úgy beállítani hogy az exp. pedál 2 funkciós legyen ,hangerő+ wah, sehogy sem sikerül., jó lenne ha valaki tudna segíteni.
    köszi, emil címem:zso.turcsanyi@gmail.com

    VálaszTörlés
  6. Sziasztok!! Segítséget szeretnék kérni!!!Van egy GT8-am de nincs hozzá használati leírásom ha valaki tudna ebben segíteni azt nagyon meg köszönném. laser@freestart.hu

    VálaszTörlés