A nyersanyag bevitele OnLocation programmal
A Premiere (és ez elmondható a teljes multimédiás programcsomagra) képességeivel nincs egyedül a piacon, sőt a két nagy konkurenshez képest (Sony Vegas és Final Cut Pro) bőven van mit fejlődnie. Nézzük mit tettek ennek érdekében.
A Premiere egyik első funkciója a filmek beolvasása. Mint ahogy az analóg fényképezést kiszorítja a digitális fotózás, a filmezéssel sincs ez másképp. Ma már elérhető áron van bárki számára digitális elven rögzítő kamera. Ezek a berendezések rögzíthetnek közvetlenül DVD-re, digitális szalagra, és beépített winchesterre, esetleg memória kártyára. A géphez pedig firewire vagy USB porton keresztül csatlakozhatnak. A Premierrel együtt alkalmazható OnLocation ebből a viszonylagos nyersanyag-káoszból próbálja kivezetni a felhasználót úgy, hogy a rögzített formátumokat (NTSC, PAL, HDV, DVCPRO formában rögzített filmeket) már a bevitelnél igény szerint rendezi és konvertálja. A bevitel (Capture) alkalmával elvégezhetünk különböző korrekciókat, láthatóvá tehetjük különböző eszközökkel a hang (Audio Level Meter) és képsávot (Vectorscope, Waveform Monitor), a megvilágítást, meta-adatokat köthetünk a bevitt filmhez, amely alapján később keresni és rendszerezni is tudunk.
A capture (bevitel) után jelzéseket helyezhetünk el a filmsávon, rendelkezésünkre állnak a filmezésből ismert vezérlők, kidobhatunk rosszul sikerült részleteket, és végül exportálhatjuk a felhasználni kívánt klippeket a Premiere számára.
A filmek feldolgozásánál főleg akkor számíthatunk kellemetlenségekre, ha több különböző rendszeren rögzített filmsávval dolgozunk. A méretbeli problémák még kis kompromisszummal csak-csak megoldhatóak, de a másodpercenkénti képkockaszám és a hangsáv mintavételezési paramétere közötti különbségek eltolódásokat, és kellemetlen réseket a hangsávon, látszólagos megakadást okozhatnak a filmen. A legnagyobb problémákkal akkor szembesülhetünk, ha egy műsort egyszerre több különbözőképpen beállított kamerával rögzítettek, és ezeket kell egy sávba vágni lehetőleg végig csak az egyik kamera hangsávját használva. Amennyiben a rögzítésnél fennállnak a fenti problémák, az OnLocation megfelelő használatával és az export helyes paraméterezésével ezek előre kiküszöbölhetőek.
Premiere CS4
Származási hely: Adobe CS4 |
A program elsősorban a szalag nélküli rögzítési technikákat támogatja azzal, hogy a winchesterre importált nyersanyag feldolgozására képes. Natív módon támogatja a Panasonic P2, Sony XDCAM EX és XDCAM HD kamerákat, Sony HDV kamerákat, és az AVCHD tartalmakat a Canon, Panasonic, és Sony kamerákról. Ennek a támogatásnak elsősorban az az előnye, hogy transcoder (átalakítás) nélküli feldolgozást tesz lehetővé, valamint ezeket a formátumokat egyszerre (keverve) is használhatjuk az idősávon. A Premierbe importált film és hangsávokat a Media Browser panel segítségével helyezhetjük el az idősávon, ha kell egyszerre többet is, automatikusan, meghatározott sorrendben, meghatározott idejű és típusú áttűnéssel. Ezek a lehetőségek a több részletben felvett klipek összerakását nagyban segítik. Az import során a Media Browser lehetővé teszi a fent felsorolt, natív módon támogatott filmek metaadatainak bevitelét, illetve ezek XMP formára konvertálását úgy, hogy válogathatunk belőlük. A filmekkel-kamerákkal érkező meta-adatok a „Metadata” panelen is szerkeszthetőek illetve megtekinthetőek.
Keresés a klippek között
Érdekes keresési módszerrel bővült a program. A Speech Search az elmondott párbeszédeket szöveges meta-adatokká alakítja, így ez kereshetővé válik. Ez arra használható, hogy a vágás során az idősávra elhelyezett klipek bizonyos pontjait gyorsan megtaláljuk. Erre csak bizonyos nyelveken, megfelelő minőségű hangsáv esetén képes a program. A nyelvet kiválasztani a Speech Transciption Options dialógus boxban lehet.
A sikeres átalakítás után a szövegesen rendelkezésre álló párbeszédek a valóságnak megfelelően kötődnek az idősávhoz. Ennek segítségével nem csak keresni lehet az elmondott szöveg alapján, hanem időintervallumok kijelölésére is van lehetőség, belépési és kilépési pontok leírt (átalakított) szöveg alapján történő meghatározásával. Ez nagyban segíti a vágás pontos szöveghez igazítását.
Együttműködés a többi Adobe multimédiás programmal
A film alapú multimédiás programok esetében a Premiere nyilvánvalóan központi szerepet játszik. A vágás után film DVD és audió CD készülhet, esetleg további trükközés céljából az After Effect-be kell átvinni a vágott anyagot. A Premiere-ből bármely programba átvihetjük munkánkat úgy, hogyha a Premiere-ben változtatunk rajta, az automatikusan megjelenik a többi programban is újra-rendelés nélkül. Egy klip áthelyezése, törlése, beszúrása azonnal megjelenik az Encore vagy a Soundbooth programokban. A filmalapú multimédiás programokon kívül a Premiere natív módon támogatja a Photoshop PSD formátumot is. Ez jelentősen csökkentheti a végső renderelési időt amennyiben a filmsávokon vagy a maszkokon ilyen formátumú képanyagot használunk. A layeres PSD képekkel még műveleteket is végezhetünk a Premiere-ben, összeolvaszthatjuk az összes réteget vagy a kijelölteket, illetve megváltoztathatjuk a sorrendjüket. A PSD képeket felhasználhatjuk a videosávokon háttér-layerként is. Végül akik idegenkednének a PSD formátumtól, azoknak jó hír hogy a Premierbe importálva a kép megtartja a Blending mode-ban alkalmazott képi effekteket is.
Szövegmásolás az alkalmazások között
Amennyiben a filmsávon olyan feliratot készítünk amelyet szeretnénk feldolgozni hasonló formában egy fotón (filmplakát céljára), Encore programban a DVD menüben, vagy az After Effects-ben, a Premiere Titler-ben létrehozott szöveget egyszerűen átmásolhatjuk más alkalmazásokba is. Ekkor a szöveg szerkeszthető marad, ha szükséges áthelyezhetjük azt.
Új szerkesztési módok
A Premierbe számos új szerkesztési lehetőséget építettek be a felhasználók kívánságlistája alapján. Ezek egyike az az új lehetőség, hogy több kijelölt klipre egyszerre tehetünk hang- vagy film-effekteket, áttűnéseket. Az áttűnések esetében ez a módszer jelentősen gyorsíthatja a munkát szükségtelenné téve az egyenkénti beállításokat. Nem áttűnések esetén a kijelölt klipekre nem csak egyetlen videó effektet tehetünk, hanem többet is alkalmazhatunk. Az áttűnések ismétlésére most rendelkezésre áll a copy/paste lehetőség is.
Hasonló lehetőséggel bővült a klipek idejét és sebességét meghatározó beállítás. Több (idősávon) kijelölt egymástól független filmrészlet lefolyási idejét és ezzel egyidőben sebességét állíthatjuk át.
A többsávos vágási munka során előfordulhat, hogy az egyik sávba nyersanyag érkezik. A többi sávot nem volt túl nehéz (a „snap” opció bekapcsolt állapotában) eddig sem utána igazítani, de most rendelkezésre áll egy „Track Sync Lock” lehetőség, amely az egyidőben több kamerával felvett sávokon a részleteket a beszúrás vagy törlés, esetleg vágás után is együtt (szinkronban) tartja, beleértve a hangsávokat is.
Kimenetek készítése a vágott filmből
Származási hely: Adobe CS4 |
Már a többi programnál is azt vettük észre, hogy a platformok közötti különbségek eltűnőben vannak, hiszen egy-egy programból szinte tetszőleges kimenetet készíthetünk. Míg ez a nyomdai programoknál felbontásból eredő problémákat okozhat, addig a film esetében talán kisebb a gond, hiszen egy HD vagy DVD minőségű nyersanyagot korrekten le lehet butítani hordozható MP4 lejátszók vagy internetes videómegosztók számára. Ezt a több kimenetű célt a CS3 verzióból már ismert Adobe Media Encoder támogatja. A vágott nyersanyagot meglehetősen sokféle formában, (FLV, F4V, MP4, AVI, MOV, WMV...) – beleértve az audió formátumokat is – könnyedén ki tudjuk exportálni. Az exportálási lehetőség a Batch Encode lehetőséggel bővült, ami lehetővé teszi hogy a filmsáv megvágott részleteit egyszerre több különböző formátumban és igény szerint más-más felbontásban készítsük el. Meg kell mondjam a Sony Vegas 8 egyik kedvenc szolgáltatása nálam ez, hiszen a vágott anyagból elindítom a DVD, computer, Youtube, MP4 formátumú és méretű exportot a kellő felbontásban, képkockaszámban és hangminőségben, és a program sorban automatikusan sorszámozva elkészíti az általam kért verziókat szétbontva az idősávot "markerekkel" megjelölt részletekre. Most erre a Premiere is képes kényelmesebbé téve ezzel a renderelés meglehetősen hosszú folyamatát. A Premiere a kimenet tekintetében a Device Central segítségével a mobiltelefonokat / filmlejátszásra képes „okostelefonokat” is támogat.
Együttműködés az Encore programmal
Hiába az Internet korát éljük, a DVD minősége mégiscsak az egyik legfontosabb kimenetté teszi ezt a formátumot. A lehetséges 120 perces játékidő miatt érdemes egy elkészülő DVD-t menürendszerrel ellátni, például kedvenc klipjeink vagy jeleneteink gyűjteményét, de ahol ez az igény igazán erőteljes, az a zenei koncert DVD-k készítése. Az Encore tehát közvetlenül kapcsolódik a Premiere-ben elkészült anyaghoz, több nyelvű hangsávot, fotókat, „playlist”-eket készíthetünk az elkészült film mellé, lehetővé téve az egyes részletek vagy témakörök elkülönítését. Most az Encore dinamikusan kapcsolódik a Premiere-hez, vagyis ha a Premiere-ben megváltozik a vágott anyag, az frissül az Encore programban is. Ez nem csak a klipek módosítását teszi lehetővé, hanem az egyes fejezetek kezdetét és végét jelző „markerekre” is vonatkozik.
A Premiere-ben végrehajtott változások frissítése, a grafikus vagy szöveges menürendszer megszerkesztése, és az egymáshoz kapcsoló menüképernyők és linkek létrehozása után az Adobe Media Encoder ebben a programban is rendelkezésre áll. A Flash kimenet a DVD-hez hasonló módon fog működni weboldalba integrálható módon. Amennyiben asztali lejátszókban használható kimenetet szeretnénk, rendelkezésre áll a hagyományos DVD és a terjedő Blue-Ray formátum is, amelyeket az üres nyersanyag meghajtóba helyezése után az Encore közvetlenül képes megírni, igény szerinti másolásvédelemmel vagy anélkül.
Encore CS4
Származási hely: Adobe CS4 |
Az Encore program a Premiere professzionális DVD / Blue Ray minőségű kimenete. Alapvetően a DVD menürendszerének elkészítésére szolgál. A filmanyagot DVD (Pal, NTSC, HD) minőségű MP4 formátumba, a hangot pedig PCM, AC3 (stereo) vagy 5.1-es Surround formában exportáljuk hogy az Encore átalakítás nélkül fel tudja dolgozni. Az Encore-ban viszonylag egyszerűen hozhatunk létre profi, minden igényt és elképzelést kielégítő menürendszert. Az idősáv a filmek mellett tartalmazhat tisztán hangsávot, és fotógalériát, és mindezekből tetszőlegesen összeállítható "playlist"-et is. A filmek alá többnyelvű hangsávot illeszthetünk, és a fotógaléria alá is tehetünk háttérzenét. A lejátszási listák segítségével a bevitt nyersanyagot gyakorlatilag tetszőleges szempontrendszer szerint újracsoportosíthatjuk, ami egy hosszú, sok elemből álló zenei műsor esetében igen nagy előny. A fotógalériák renderelési ideje sajnos meglehetősen hosszú, de a menürendszer elkészítése is jelentős időt vesz igénybe. Sokat segíthetünk a renderelési folyamaton, ha olyan nyersanyagot használunk, amit nem kell kiírás előtt "transcodolni" a programnak.
Az elkészült menürendszert a programon belül tesztelhetjük. Minden egyes menühöz tetszőleges háttérképet, gombokat, képeket, esetleg mozgó objektumokat, navigációt segítő eszközöket köthetünk. Mindezek működését az Encore nem csak "szimulálja" hanem egy a rendszernek megfelelő bonyolultságú színes/képes folyamatábrával is elősegíti.
Az Encore a nyersanyag lejátszását és csoportosítását tekintve gyakorlatilag minden olyan dologra képes amelyet profi "gyári" DVD-ken láthatunk. A CS3 verziót sok vád érte, hiszen stabilitása, a bonyolult menürendszerek végleges kiírása, a transcoder stabilitása és megbízhatósága sok kívánnivalót hagyott maga után. Reméljük ha már sokat tud a program, a végtermék előállítása és kiírása sem ütközik majd akadályokba a CS4 verzió esetében.
After Effects
Származási hely: Adobe CS4 |
Ha a Premiere filmes utómunka program, akkor az After Effects az utó-utómunka program :). A véglegesre vágott filmre rajzos, 3D-ben mozgó elemeket rakhatunk díszítésként az After Effects programmal, illetve feliratozhatjuk azt akár mozgó elemekkel is. Képes fogadni a Photoshop 3D Layereit, és azt képes megmozgatni. Mivel elsősorban rajzos/állóképes effektek hozzáadásáról van szó a programban, az Illustrator grafikákat is feldolgozhatjuk ha szükséges.
Gyorskeresés az idősávon és a Projects panelen
Származási hely: Adobe CS4 |
Az After Effectsbe bevitt nyersanyag is lehet meglehetősen bonyolult. Klipek, feliratok, effektek, képek hada színesítheti a filmet, azzal tetézve a dolgot, hogy itt egy idősáv is layeres elrendezésű. A programban ezek paraméterére kereshetünk rá meglehetősen egyszerűen. A Projects panelben a felvitt nyersanyag nevére, az időtengelyen pedig az ott alkalmazott módosítások, effektek, layerek jelennek meg keresés céljából. A project panel tetején ezért rendelkezésre áll egy "QuickSearch" mező, itt például a filmen alkalmazott fotók kiterjesztésére kereshetünk.
Ennek megfelelően az időtengelyen is találunk egy keresőmezőt. Az időtengely meglehetősen bonyolult lehet a layerezési lehetőség miatt. Ezek a layerek mind különböző paraméterekkel tartalmazhatnak objektumokat. Az időtengelyen történő keresés ezen paraméterek között enged keresni. A "position" vagy "scale" kulcsszóra például megtaláljuk azokat az objektumokat (layereket) amelyeket a keresett szavak valamelyikével transzofrmáltunk.
Egymásba ágyazás, és Composition Navigator
Sokan használnak az After Effectben egymásba ágyazást a bonyolult projektek átláthatósága érdekében. Az új "Composition Navigator" ezek kezelését egyszerűsíti és támogatja. A "Master" kompozíció nevére kattintva láthatóvá teszi a program az elágazásokat, a kompozíciók láncolatát egy jól átlátható folyamatábra segítségével. Ez az új lehetőség nagyban könnyíti az összetett, sok réteget tartalmazó projektekben a keresést és a navigációt.
Egyéb újdonságok
Sok program készül manapság 16:9-es képaránnyal, aminél fennáll annak a veszélye, hogy 4:3-as lépernyőn nézve az eredeti kép széleivel együtt a felhelyezett effektek és emblémák lemaradnak. Éppen ezért az "action safe area" mostmár több területet is jelölhet egyetlen munkán, és annak közepére tudjuk helyezni az adás vagy műsor emblémáját, megőrizve azt a 4:3-as képarány esetére is.
A felbontás és képméret kezelésénél lehetővé válik a %-os méretmegadás. Például ha a felbontás/méret 25%, az automata módban a felbontás-faktor automatikusan 1/4-re áll be. Amennyiben a kompozíciót többféle nézetben is ki akarjuk renderelni, minden kockát 1/4-ed felbontással dolgozhatunk fel így érve el a lehető legjobb minőséget.
Javult a program memória és processzorkezelése, beleértve a többprocesszoros rendszerek támogatását. A layerek és szerkesztések nevei már lehetnek hosszabbak mint 31 karakter. OpenGL adaptív felbontás támogatás került a programba, arra az esetre, ha nagyfelbontású képek kezelésére van szükség.
Photoshop 3D rétegek importja
Az óriásira nőtt programcsomag vitathatatlan előnye hogy a programok kölcsönösen támogathatják egymást nyersanyag-átadás szempontjából amennyiben az a munkafolyamatba beépíthető. Az After Effects esetében a Photoshopban előállítható 3D rétegek kezelése meglehetősen logikus, sőt ezek mozgatása is. Az ilyen 3D layereket az After Effects-be helyezve külön kezelhetjük, és kamera-layer segítségével akár mindhárom térbeli tengelyen is megmutathatjuk, megmozgathatjuk azt. Nem csak kamerával járhatjuk körbe a beimportált 3D objektumot, hanem torzításokat is tehetünk rá a 3 iránynak megfelelően. Ez a lehetőség kiváltja egy "eredeti" 3D program alkalmazását, és a Photoshop segítségével, de magában az After Effects program készíthetünk rajzszerű, de mozgó 3D elemeket a megvágott filmünkre.
3D szerkesztés
3 dimenziós szerkesztés nem csak valódi 3D objektumokkal lehetséges. Ezeket a látszólagos 3D mozgásokat síkbeli mozgásokra lehet érvényesíteni. Ezek a transzformációk rajzos rétegekre, szövegekre, és beimportált filmekre egyaránt alkalmazható. Ezt segítik az eszközök közé került kamerák, amelyekkel folyamatos mozgást illetve annak látszatát kelthetjük a sávokon és layereken. Az ilyen jellegű kameramozgásoknak már térben kell gondolkodnunk, a képernyő két tengelye mellett szükség van egy arra merőleges Z tengelyre is. Hogy a sík képernyőn a virtuális kamerát biztonsággal "mozgathassuk" lehetőség van a tengelyek elkülönítésére is a transzformáció elvégzése közben. Egy-egy layeren a 3 dimenziós mozgatás tengelyei külön-külön megjelennek, különböző színnel, és mivel ezek a tengelyek is egy-egy réteget alkotnak, más-más képkockánál (időpillanatnál) lehet az egyes tengelyeket transzformálni ha szükséges ugyan azon a rétegen. Az egyes rétegek 3D mozgatását nem csak az teszi könnyebbé, hogy az egyes tengelyeket "szétszedve" láthatjuk, hanem ha szükséges a mozgást grafikonos formában is "megjeleníthetjük" az idősávon. Ekkor új lehetőségként a mozgások lineáris menetét tehetjük görbévé (és ezzel változatosabbá, finomabbá) a rajzolásból ismert irányvektoros Bezier görbés módszerrel, a 3 tengelyen egymástól független időpillanatokban megtörve/megváltoztatva a mozgatást illetve a virtuális kameraállást.
Rajzfilmes és egyéb effektek
Az ide importált filmjeinket olyan Photoshopból ismert effektekkel tehetjük érdekessé, amelyek rajzfilmes hatást eredményeznek, vízfestékkel vagy ceruzával rajzolt képregényszerű végeredményt érve el ezzel (SinCity). Az új "biliteral blur" effekt segítségével ködöt varázsolhatunk az egyébként éles filmre. Ez az effekt megőrzi a képkockák éles körvonalait, az árnyalatokban gazdag részeket viszont elmossa. A "Turbulent Noise effect" segítségével költséges eljárásoktól szabadulhatunk meg, ugyanis felhő, köd, füst, tűz, és különböző fényeffektekkel dobhatjuk fel a munkát virtuálisan. A Fractal Noise effekt folyamatosnak látszó mozgást, de gyors végső renderelést tesz lehetővé a programban.
A többplatformos sokkimenetű szemlélet a "filmgyártást" is elérte. A Blue Ray elfogadásával lett még egy "DVD" minőségű szabványunk, az internetes publikálás lehetőségével pedig a nagyobb filmgyártók is élnek. Értelemszerű tehát hogy az itt elkészült anyagot nem csak többféle minőségben és méretben, hanem többféle formában is fel kell tudni dolgozni, átadni például az itt készült layereket és idősávot a Flash programnak. Erre a most bevezetett XLF formátum segítségével van lehetőség, így a Premiere-ben vágott, After Effectsben véglegesre hozott filmet a Flash-ban internetre szánt elemeket tehetünk érdekesebbé, interaktívvá, vagy egyszerűen ott méretezhetjük vagy vághatjuk banner céljára megfelelő formátummá.
Soundbooth
A multimédiás programok negyedik tagja a Soundbooth hangszerkesztő program. Ha a hangszerkesztő / studio / szekvencer programokat vesszük alapul, ez a program nem tud sokat, de ha arra korlátozzuk, hogy a Premiere-ben, Flash-ban, After Effects-ben alkalmazott hangsávokat itt lehet készre dolgozni, javítani, módosítani, akkor tulajdonképpen betölti a szerepét. Ezzel együtt érdemes tudni, hogy az Adobe filmvágó programjai is képesek több hangsávot kezelni és keverni, bizonyos szempontból még sokoldalúbban is mint maga a Soundbooth. A Premiere programban még hangfelvételi lehetőség is van ha szükséges alámondás vagy bármilyen más aláfestés valós idejű rögzítésére. A Soundbooth tehát nem tud sokat, de egyszerűen kezelhető, ha csak a hanggal akarunk dolgozni nincsenek benne zavaró egyéb funkciók, így bizonyos esetekre ideális lehet, főleg a többi Adobe programhoz kapcsolódó rugalmassága miatt.
Újdonságok a Soundbooth CS4-ben
A Soundbooth felülete nagyban hasonlít az Adobe filmes programjaira, beleértve azt hogy bár csak a hangsáv szerkeszthető, a hangsávhoz tartozó film is megjelenik szerkesztés közben. A program felülete illetve a felületén található eszközök hasonlóképpen működnek mint a többi Adobe programban, beleértve a felület különböző célú elmentését is. A munka során gyakran megesik, hogy bizonyos hangsávokat egymáshoz vagy a filmhez nem hallásra, hanem a hangsáv hullámformájának ismeretében szemre illesztünk az idősáv megfelelő pillanatára. Ezt könnyíti az idősáv tetszőleges irányú és mértékű nagyítási lehetősége. Az idősávon több klip is feldolgozható, ezeket egyesével is meg tudjuk nyitni szerkesztés és effektezés céljára. Érdekesség a programban, hogy a hangsáv alatt megjeleníthető a hang spektrumképe. Gyengébb minőségű visszahallgató rendszer birtokában talán apró segítség lehet, bár filmek esetében nagyrészt beszéddel van dolgunk. A spektrum alsó és felső frekvenciája is megadható ebben a nézetben. Az idősávon igény szerint helyezhetünk el "markereket" az az megjelölhetünk időpillanatokat (jelenetek elejét, végét), valamint felvételt is készíthetünk amit a már meglévő sávokhoz keverhetünk.
A több sávos illetve sávonként több klipből álló hangsávnál problémát okozhat a hangsávok közötti különbség, leggyakrabban a hangerőkülönbség. A Soundbooth támogatja, hogy egyidőben több sáv több klipjén hajtsuk végre ugyan azt a műveletet. Könnyebben állíthatjuk azonos hangerőre a különböző klipeket, ezzel rejtve el a hangsávok és részletekben felvett klipek között hallható különbségeket.
Gyakran megesik, hogy a hangsáv szerkesztése és a filmvágás külön történik, esetleg külön rendszeren. Az elkészült hangsávokra a programban be lehet importálni az elkészült videó klipet hogy együtt lássuk a kettőt. A hangsávokhoz utólag hozzáadott videó az időtengelyen jelenik meg, így a vágott jelentek összeillesztése, időzítése a hangsávhoz képest is egyértelművé válik.
A filmkészítés közben előfordul, hogy fölösleges vagy zavaró zajokat is felvételre kerülnek. Ezeket a hangsávokon mint a "spectral display" mind pedig a "waveform" megmutatja. Ezeket kijelölve könnyedén ki tudjuk vágni illetve le tudjuk halkítani ezeket a kéretlen zajokat. A programban zajzár is található. A zajzár a megadott hangerőérték alatti hangokat teljesen lehalkítja.
A hangsávok azonos hangerőre hozása mellett szükség lehet arra, hogy a film jeleneteihez igazodva változzon időben a hangsávok hangereje. A hangerő változását egy egy klipen is végrehajthatjuk, de az időtengelyen a hullámforma alatt lehetőségünk van a hang paramétereinek görbe szerinti szabályozására is. Ezek legegyszerűbbike amikor a hangot "beúsztatjuk" vagy a jelenet végén lehalkítjuk. Ezzel együtt a hangerő a minimális és maximális korlátok között tetszőlegesen változtatható és szerkeszthető a "hangerőgörbe" segítségével úgy, hogy a változás pillanatát "keyframek"-el jelöljük meg.
Egy-egy jelent alá gyakran a filmnek megfelelő hangeffekteket kell díszítésként tenni. Ez főleg akkor probléma, aha a filmes effektek (tűz, robbanás, stb...) csak virtuálisan lettek előállítva. Ebben az esetben az aktuális hangsáv alá mintegy layerként beilleszthetjük a kívánt hangeffektet az adott időpillanatban, így azok már látszólag egy klipként jelennek meg és funkcionálnak.
A Premiere CS4-ben újdonságként szereplő keresési funkció, amely szöveggé (és ezáltal meta-adattá) alakítja a párbeszédet, a Soundbooth programban is rendelkezésre áll, utólagos javítási lehetőséggel. Az így kialakult olvasható szövegre állva ki tudunk jelölni szavakat, amelyek az idősávon is szelekció formájában mutatják meg a helyüket. A "metadata" panelen az így kijelölt részekről pontos adatokat láthatunk, pozíció, hossz, stb.. formájában. A szöveggé alakított párbeszéd szavai a vonalzón is megjelennek az ott elhelyezett "markerek" mellett.
Végül...
A CS4 csomag multimédiás részében az Encore program kivételével több újdonságot is láthatunk. A beszéd alapú filmesek nagy örömére szolgálhat a felvett szöveg olvashatóvá alakítása. A Premiere felülete eddig is az egyik legjobban használható felület volt, most ehhez hasonlóvá vált a Soundbooth és az After Effects is. Tovább javult a programok közötti "kommunikáció", most még többféle nyersanyagot dolgozhatunk fel még többféle programban. A multimédiás nyersanyagok fogadása a digitálisan működő rögzítőberendezések terjedésével nem lettek egyszerűbbek, de a fő program, az OnLocation és a Premiere több formátumot támogat natív módon, ami keveredés esetén nagy könnyebbség és időmegtakarítás. A Soundbooth nem lesz a zenészek kedvence, de egy készülő film vagy más egyszerűbb multimédiás anyag hangjának rendbehozására, effektezésére megfelelő lehet annak tudatában hogy a filmvágó programban eleve erőteljes a hangsáv kezelésének és effektezésének lehetősége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése