Premiere
A program felülete (ami eddig is a Premiere erőssége volt) pont annyit változott, hogy még kényelmesebben és gyorsabban lehessen használni, még inkább kézreessenek a legfontosabb eszközök, hogy még jobban szem előtt legyenek a szükséges adatok és nyomógombok, amelyekkel még több kattintást spórolhatunk meg. A többkamerás filmek vágása eddig is könnyen és gyorsan ment a Premiere-ben, de most még tovább csökkentették a logikus munkafolyamatba véletlenül becsúszó problémákat például azzal, hogy a vágni kívánt sáv egy kattintással kijelölhető (eddig a sáv lockolásával lehetett ezt megakadályozni), vagy hogy a kijelölt sávok szinkronban tarthatóak akkor is ha középen módosul egy részlet hossza vagy ideje.
Származási hely: Adobe CS4 |
Maga a Media Encoder is funkcionális fejlődésen ment keresztül. Most már sorba (Queue-ba) rendezhetőek a kimenet formátumai abban az estben, ha többféle platformra, többféle felbontásra, esetleg más képkockaszámra vagy video codecre van szükség egy film esetében. Egy dolog viszont nagyon hiányzik, a program nem bontja szét automatikusan a chapter-markerekkel megjelölt helyeken a filmet. Egy hosszabb, de több részre bontott anyag esetén ez óriási könnyebbség lenne, mint ahogy a Vegas programban ez beállítható a Batch Export esetében, mert így reggelre nem csak a hordozható MP4 lejátszóra, Youtube-ra, és a DVD-re alkalmas formátumok készülhetnének el, hanem még ezek klipekre is szét lennének vágva, ami sokat segítene a DVD menürendszer elkészítésében is. Ha jól emlékszem az automata szétbontásra a CS3 verzióban volt lehetőség az export boxban, de most ezt nem találtam sehol (legalábbis a mobil eszközök exportjánál), az viszont nem tudott egyszerre több különböző formátumban exportálni. Ezzel együtt az Export menü közvetlenül támogatja az elkészült filmek FTP feltöltését megadott weboldalra.
Származási hely: Adobe CS4 |
Jó megoldás hogy az új Media Encoder külső program. Így amíg exportál elvileg használható lenne a vágóprogram munkára is ha nem fogyasztaná el a teljes processzoridőt, illetve "külsősként" több film- vagy audiókimenetű programhoz is használható (Flash, After Effects, Soundbooth). A programokat megkerülve a Media Encoder filmek konverziójára is alkalmas, sőt tárolja a különböző programokban beállított sorrendet is addig amíg a termék exportra alkalmassá válik.
Származási hely: Adobe CS4 |
Bár magyar nyelven egyelőre nem "releváns", de kíváncsi voltam a Premiere hallható szöveget olvashatóvá alakító lehetőségére. Emiatt egy Youtube-s Obama beszédet töltöttem le, félve attól hogy az Oscar gála síró-tapsoló hangfelvételeivel nem tud majd megküzdeni a program :). A program simán beolvasta az .FLV filmet konvertálás nélkül. Az átalakítást kicsit eldugták, a Metadata információs panelen van egy "Transcibe" gomb alul elrejtve. A klip kijelölése után nyelvezetet választhatunk, illetve kérhetjük a különböző beszédhangok szétválasztását, azaz a beszélő azonosítását (Speaker 1, Speaker 2, bár a beszélő teljes nevének felismerése sokkal érdekesebb lett volna :). Az átalakításhoz a program a Media Encodert használja így akár az exportálási sorba is beépíthetjük ezt a lehetőséget, illetve értelemszerűen használhatjuk az After Effects és a Soundbooth programokban is. Az egész klip feldolgozására több mint 30 percet írt ki a program (ami folyamatosan növekedett), így ezt leállítottam, és levágtam úgy hogy 17mp maradjon. Ezt az időtartamot több mint 15 percig elemezte a Premiere. Itt már kétségeim támadtak azzal kapcsolatban hogy ez végül időtakarékosság-e vagy csak egy eddig ismeretlen funkció a statisztikában, hiszen a film export maga gyorsabb, a hangsávra nagyítás pedig lehetővé teszi a gyors és pontos pozícionálást szemre is. A "fordítási" procedúra után ugyancsak a Metadata ablakban jelent meg az írott szöveg, amiből mindössze egy szó kijelölésére van lehetőség. Gondoltam duplakattra a timeline kurzor a szóra ugrik az idősávon is, de nem, ekkor a szöveg szerkeszthető lesz. A szöveg alatt van lejátszási lehetőség loop funkcióval (ami kicsit a kijelölt szó előtti és utáni részt is beleveszi) és itt láthatjuk kiírva a szó pozícióját timekóddal. Vártam volna egy hosszabb szöveg kijelölési lehetőséget, és egy kijelölt pozícióra ugrást egy gombbal vagy egérrel, sőt azt is, hogy lejátszás közben jelezze a program az írott szövegen az aktuális pozíciót, de ezeket nem találtam. Ez az új funkció látszólag helyesen fordította le a beszélt szöveget, de használata még kényelmetlen, nem világos hogy komolyan gondolták-e vagy csak próbálkoznak: ráharapnak-e a felhasználók, és ha igen majd akkor fejlesztik tovább. Ahhoz hogy ez a lehetőség használható legyen, a sebességét többszörösére kell növelni, több nyelvet kéne kezelnie, és lehetővé kéne tenni az egy szónál hosszabb részek szelekcióját és vágását, az adott pozícióra ugrást egy gombnyomással, valamint az összetartozó időpozíciót dinamikusan jelölni lejátszás közben az időtengely és az írott szöveg között.
Származási hely: Adobe CS4 |
A Premiere továbbra is erőforrásigényes, az Exportálás az új verzióban is ledögleszti a gépet, talán még jobban mint a CS3 verzió tette. A vágás során használatos Preview ablakban viszont nem csúszik a kép és a hang, talán a megjelenítés minősége is javult valamennyit. Az Exportálás hossza kodektől (ami hiány vagy importálási probléma esetén telepíthető a rendszerbe, így bővül a Premiere által kezelhető formátumok száma), felbontástól és kívánt képkockaszámtól függ, de érzésre nem gyorsabb ez sem mint volt. Az Export során rengeteg gyári beállítás közül választhatunk, amelyeket kis módosítás után saját igényünk szerint átnevezhetünk, bővítve az eszközre optimalizált kimenetek számát.
Sok idő elment a vágóprogramban azzal, hogy a Premiere (és az Encore is) transcodolta a beimportált nyersanyagot vágható formára. A transcodolás során hibák is történhettek, például a képkockaszámból eredő eltéréseknél a hangsáv elcsúszhatott, vagy egyszerűen egy képkockányi „lukak” keletkezhettek a hangban. A CS4 Premiere több digitális (szalagmentes) filmformátumot támogat natív módon, ami azt eredményezi hogy nem kell a filmet átalakítani a vágáshoz, valamint több különböző formátumot lehet párhuzamosan és keverve szerkeszteni.
Talán kicsit zavaró hogy a Premiere a filmvágás után támogat mindenféle exportot és codecet, de magát a film DVD-t nem lehet ebből a programból megírni még a legegyszerűbb formában sem, pedig nem lenne baj ha legalább egy Nero-ra való DVD írási lehetőség lenne benne. Erre továbbra is az Encore DVD menükészítő és authoring programot kell használni, vagy bármi mást, ami a DVD kompatibilis MPEG-2 kimenetből képes DVD-t írni. Az Encore funkcionálisan nem fejlődött sokat és jelentősen a CS3 verzió óta, és ha paranoid lennék, azt hinném e-miatt tette az Adobe a CS4 sajtóanyag Encore könyvtárába újra a Premiere leírását, mert így mégsem hagyták üresen. De ez bizonyára csak véletlen :). Az Encore-al való munka annyival lett egyszerűbb, hogy most már kinyithatjuk közvetlenül a Premiere projektet is, sőt egyszerűen áthúzhatjuk bele a megvágott időtengelyt, nem szükséges MPEG-2-be exportálni a filmet és AC3-ba a hangot (a transcodolás megkerülése miatt), sőt ha a projekt változik, nem kell azt újra importálni a Premiere projektet az Encore-be.
Encore
Származási hely: Adobe CS4 |
Az Encore-al kapcsolatban nekem úgyis csak annyi lett volna az igényem, hogy a transcoder hibáit javítsák ki, ami a CS3 verzióban egy komplex és bonyolult munka DVD-re írását lehetetlenné tette. Az Encore korábbi verziója igen sok hibával működött, sok szituációban elszállt az export során, lényegében lehetetlen volt vele a folyamatos munka. Az Encore a kor igényeit követve most támogatja a Blue-Ray-t annak néhány funkcionális lehetőségeivel (pl. pop-up menürendszer folyamatos lejátszás közben) együtt, és a Flash (SWF) kimenet készítését is különböző méretben, valamint a Premiere-hez hasonló módon együttműködik az After Effects programmal is. Remélhetőleg a stabilitása is előnyére változott hiszen e-nélkül nem sokat ér a program egyébirányú fejlesztése. A Blue-Ray támogatás miatt az Encore programnak még ma sincs túl sok alternatívája (amennyiben erre szükség van), ez esetben akkor is jó megoldásnak tűnik az Encore, ha a felülete nehézkes és bonyolult, a funkcióválaszték használata és beállítása nagy odafigyelést és komoly időráfordítást, a tesztelés és a kiírás, renderelés, sok időt vesz igénybe. Egyszerű „otthoni” vagy családi eseményekről készült filmek DVD-re írásához több egyszerű, kevesebb lehetőséggel felszerelt, gyorsabban használható program is szóba jöhet alternatívaként, magánfelhasználásra ilyet általában ingyenesen adnak is az olcsóbb digitális kamerákhoz.
A filmvágás tehát az Adobe csomaggal...
A Premiere abban változott előnyére, amiben eddig is a legerősebb volt: a felülete lett még kézreállóbb, a napi munkafolyamat lett még gyorsabb, egyszerűbb és logikusabb, amivel kevesebb hibalehetőséggel dolgozhatunk. Mindez a program Timeline ablakában látszik leginkább az új lehetőségek nagyrészt itt kaptak helyet. Sokat javult az export azzal, hogy az export-modul, a Media Encoder külsős program lett és a kimenet formátumait sorba lehet rendezni benne. Export ügyben a legnagyobb fejlődés mégis az, hogy a "Dynamics Link" menüpont segítségével transcoder nélkül vihetjük a nyersanyagot az Encore és az After Effects programba. Gyenge pontja, a külsős VST effektek kezelése és ezzel kapcsolatos stabilitása látszólag nem változott.
Apró de nem hiábavaló újítás hogy a Media Browser ablakban részletes keresési lehetőség került, valamint a több nyersanyag natív támogatása mellett az igen részletes kiolvasott és szerkeszthető, kereshető, Meta Data információs ablak.
A hangsáv szöveggé alakítása egyelőre kényelmetlen, lassú, és keveset tud, valamint a jelentőségéhez képest eldugták.
Egy minta, amivel a Premiere CS4-et teszteltem:
Az Encore komoly fejlődésen mehetett volna keresztül, ha a Blue-Ray összes funkcionális lehetőségét beépítik a programba, és ezzel szinte első és egyetlen ilyen komplexitással rendelkező "otthoni", de ha nem is otthoni, mindenképpen egy könnyen kezelhető program lehetett volna. Az Encore-nak mégsem funkcionális fejlődésre, hanem stabilitásra és egyszerűbb felületre lenne szüksége legalábbis a CS3 verzió hibái után. Ezeket a problémákat a különböző formátumok natív kezelésével és az Premiere-ből való importálás fölöslegessé tételével nagyrészt javították.
Kedves Cosmic Antagonist!
VálaszTörlésNagyon érdekes hasznos cikket olvastam az előbb...tényleg remekül bemutatja a program újdonságai és hiányosságait.
Én most kezdtem el használni a 4-es verziót és máris problémám adódott.
Az előnézeti ablakban nem látszik kép.
A timeline-n megy a video, hang is van, viszont kép nincs.
Ha tudsz légy szíves segíts...köszönöm és gratulálok az íráshoz.
Ha a preview ablakban csak áll a kép, akkor még nem készítette elő lejátszásra a filmet, vagy a géped erőforrásai nem elegendőek a lejátszáshoz. Azt láttam hogy a 4-es sokkal nagyobb gépet igényel mint a korábbi verziók és hajlamos "nem lejátszani" a filmet ha kevés a memória vagy a processzor, vagy valami miatt csak lassan tudja olvasni a nyersanyagot. Próbálj meg minden mást leállítani ha a Premiert használod. Még az is megoldás lehet hogy a lejátszó ablakban a film minőségét alacsonyra állítod, és kikapcsolod az összes effektet a vágás idejére (ha van ilyen).
VálaszTörlésÜdv!
VálaszTörlésVan egy kis problémám a cs4 Encorral. DVD project-be nem képes importálni AC3 hangot, mondván, hogy nem támogatja a több csatornás hangokat. Miért? Akkor hogyan tudok olyan DVD-t készíteni, amin dolby és stereo hang választási lehetőség van?
Válaszod előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Sonny